Liikkumista edistävä koulupihojen suunnittelu : maastonmuotojen hyödyntäminen koulupihoilla
Töttölä, Anniina (2025)
Töttölä, Anniina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716672
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten koululaiset viettävät aikansa välitunneilla, mikä pihan toiminto aktivoi heitä parhaiten liikkumaan ja miten suunnittelijan on mahdollista hyötyä näistä tutkimustuloksista. Opinnäytetyön tilaaja oli Aluehallintovirasto. Tilaaja toivoi tutkimusta muun muassa maastonmuotojen hyödyntämisen kehittämiseksi koulupihoilla. Työn tavoitteet ovat lähtöisin Aluehallintoviraston rahoittamasta Suomi liikkeelle -ohjelmasta.
Liikkumista edistävällä koulupihojen suunnittelulla halutaan taata lasten riittävä liikkuminen. Tällä tavoin suunnittelija voi merkittävästi vaikuttaa koululaisten päivittäiseen liikkumiseen. Opinnäytetyössä on käsitelty aiheita ja keinoja koulupihan kehittämisen tueksi. Koulupihan tulee liikkumisen lisäksi olla paikka, jossa koululainen voi kehittyä ja leikkiä sekä sieltä löytyy tilaa yhdessäololle, mielikuvitukselle ja seikkailulle.
Opinnäytetyössä toteutettujen tutkimusten perusteella selvitettiin, mitä koululaiset välitunneilla tekivät ja miten aktiivisesti he välituntien aikana liikkuivat. Tutkimuksiin osallistui kolme tutkimuskohteiksi valittua koulua. Kerätyistä vastauksista ja havainnoista koottiin tietoa oppilaiden aktiivisuudesta sekä siihen kannustavista koulupihan toiminnoista. Tutkimus koostui havainnointitutkimuksesta ja opettajille suunnatusta kyselytutkimuksesta. Tutkimustuloksista selvisi, että pelikentät ja leikki- ja liikuntavälineet ovat välituntiaktiviteeteista suosituimpia sekä koululaisia eniten aktivoivia.
Tutkimuksen tulosten perusteella on mietitty suunnittelijoille suunnattuja vinkkejä koulupihojen suunnitteluun. Tuloksissa nousi esille pelikenttien ja välineiden merkitys, mutta samalla tuli esille myös tarve koulujen piha-alueiden vapaista tiloista ja niiden määrästä suhteessa välineisiin. Tuloksissa nostettiin esille erityisesti maastonmuotojen vaikutus liikkumiseen. Maastonmuotojen ja korkeuserojen hyödyntämistä haluttiin lisätä koulupihoilla muun muassa lasten liikkumisen tukemisen näkökulmasta. Maastonmuotojen käyttöä tukevat myös tekniset ratkaisut, turvallisuus, ekologisuus ja taloudellisuus. Tämän työn liitteeksi on koottu suunnittelijoille suunnattu ideointiopas maastonmuotojen hyödyntämiseksi koulupihojen suunnittelussa.
Liikkumista edistävällä koulupihojen suunnittelulla halutaan taata lasten riittävä liikkuminen. Tällä tavoin suunnittelija voi merkittävästi vaikuttaa koululaisten päivittäiseen liikkumiseen. Opinnäytetyössä on käsitelty aiheita ja keinoja koulupihan kehittämisen tueksi. Koulupihan tulee liikkumisen lisäksi olla paikka, jossa koululainen voi kehittyä ja leikkiä sekä sieltä löytyy tilaa yhdessäololle, mielikuvitukselle ja seikkailulle.
Opinnäytetyössä toteutettujen tutkimusten perusteella selvitettiin, mitä koululaiset välitunneilla tekivät ja miten aktiivisesti he välituntien aikana liikkuivat. Tutkimuksiin osallistui kolme tutkimuskohteiksi valittua koulua. Kerätyistä vastauksista ja havainnoista koottiin tietoa oppilaiden aktiivisuudesta sekä siihen kannustavista koulupihan toiminnoista. Tutkimus koostui havainnointitutkimuksesta ja opettajille suunnatusta kyselytutkimuksesta. Tutkimustuloksista selvisi, että pelikentät ja leikki- ja liikuntavälineet ovat välituntiaktiviteeteista suosituimpia sekä koululaisia eniten aktivoivia.
Tutkimuksen tulosten perusteella on mietitty suunnittelijoille suunnattuja vinkkejä koulupihojen suunnitteluun. Tuloksissa nousi esille pelikenttien ja välineiden merkitys, mutta samalla tuli esille myös tarve koulujen piha-alueiden vapaista tiloista ja niiden määrästä suhteessa välineisiin. Tuloksissa nostettiin esille erityisesti maastonmuotojen vaikutus liikkumiseen. Maastonmuotojen ja korkeuserojen hyödyntämistä haluttiin lisätä koulupihoilla muun muassa lasten liikkumisen tukemisen näkökulmasta. Maastonmuotojen käyttöä tukevat myös tekniset ratkaisut, turvallisuus, ekologisuus ja taloudellisuus. Tämän työn liitteeksi on koottu suunnittelijoille suunnattu ideointiopas maastonmuotojen hyödyntämiseksi koulupihojen suunnittelussa.