Ryhmämuotoiset perhevalmennukset odotus- ja lapsivuodeaikana
Honkanen, Enni; Huusko, Milla; Lagus, Elsa (2025)
Honkanen, Enni
Huusko, Milla
Lagus, Elsa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716772
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä suunniteltiin ja tuotettiin ryhmämuotoista perhevalmennusta odotus- ja lapsivuodeaikana, sekä laadittiin materiaaleja valmennuksia varten. Ryhmämuotoinen perhevalmennus lisää tulevien vanhempien tietoutta vanhemmuudesta ja vauva-arkeen liittyvistä muutoksista tarjoamalla luotettavaa tietoa eri aiheista. Opinnäytetyön tehtävänä oli lisäksi selvittää, miten ryhmämuotoista perhevalmennusta järjestetään sekä minkälaisesta tiedosta tulevat vanhemmat hyötyvät. Opinnäytetyö tehtiin Tampereen ammattikorkeakoululle (TAMK).
Opinnäytetyön menetelmäksi valittiin toiminnallinen menetelmä. Opinnäytetyössä tuotettiin kolme ryhmämuotoista perhevalmennuskertaa tuleville vanhemmille odotus- ja lapsivuodeaikana. Ryhmämuotoisten perhevalmennusten aiheiksi valikoituivat perhedynamiikka, voimavarat, seksuaalisuus, imetysohjaus, vauvanhoito ja arjen sujuminen.
Ryhmämuotoisesta perhevalmennuksesta kerätyn palautteen perusteella havaittiin tulevien vanhempien tarvitsevan ryhmämuotoista perhevalmennusta, jossa on mahdollisuus esittää kysymyksiä ja saada konkreettista ohjausta. Opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää esimerkiksi opiskelijavetoisten perhevalmennusten sisältöjä luotaessa.
Opinnäytetyön menetelmäksi valittiin toiminnallinen menetelmä. Opinnäytetyössä tuotettiin kolme ryhmämuotoista perhevalmennuskertaa tuleville vanhemmille odotus- ja lapsivuodeaikana. Ryhmämuotoisten perhevalmennusten aiheiksi valikoituivat perhedynamiikka, voimavarat, seksuaalisuus, imetysohjaus, vauvanhoito ja arjen sujuminen.
Ryhmämuotoisesta perhevalmennuksesta kerätyn palautteen perusteella havaittiin tulevien vanhempien tarvitsevan ryhmämuotoista perhevalmennusta, jossa on mahdollisuus esittää kysymyksiä ja saada konkreettista ohjausta. Opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää esimerkiksi opiskelijavetoisten perhevalmennusten sisältöjä luotaessa.