Tiimityötä tukevien menetelmien kehittäminen TUVA-koulutuksessa : "Perjantaipajat"- toimintamallin luominen
Autio, Miia (2025)
Autio, Miia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716761
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ja lisätä tutkintokoulutukseen valmentavan (TUVA) koulutuksen tiimien välistä yhteistoimintaa ja yhteisöllisyyttä Kiipulan ammattiopiston Tampereen toimipisteessä. Tutkimuksessa selvitettiin tiimin jäsenten kokemuksia tiimien välisen yhteistyön nykytilasta sekä luotiin perjantaipajat- toimintamalli yhteistyössä tiimin jäsenten kanssa.
Opinnäytetyö sai alkunsa tarpeesta vahvistaa TUVA-tiimien välistä yhteistyötä. Arjessa tiimien työskentely keskittyy omiin opiskelijaryhmiin ja yhteistyö tiimien välillä on satunnaista, erityisesti yhteisen suunnitteluajan rajallisuuden vuoksi. Aiemmin kokeiltu pajatyöskentely nähtiin toimivana ja yhteisöllisyyttä tukevana, mutta sen jatkaminen jäi ajanpuutteen vuoksi. Tämän pohjalta ryhdyimme kehittämään pysyvää toimintamallia yhteistyölle.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin toimintatutkimusta, jossa tutkija osallistuu aktiivisesti kehittämisprosessiin. Aineistoa kerättiin Learning cafe- menetelmällä, kyselylomakkeilla, osallistuvalla havainnoinnilla sekä yhteisellä loppukeskustelulla. Analysointiin käytettiin laadullista sisällönanalyysiä.
Perjantaipajat koettiin pääosin toimivaksi tavaksi lisätä yhteistoimintaa, erityisesti yhdessä tekemisen, säännönmukaisuuden ja kaikkien tiimien osallistumisen kautta. Yhteisöllisyyden koettiin vahvistuneen yhdessä tekemisen, onnistumisten, säännönmukaisuuden ja sovittujen ajankohtien myötä. Pajojen yhteistoimintaa haastaneiksi tekijöiksi nousivat erityisesti ajanpuute, esimerkiksi siinä, ettei pajojen jälkeiselle reflektoinnille ollut aikaa, selkeän työnjaon puuttuminen sekä erilaiset näkemykset toteutuksesta.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että perjantaipajat-toimintamalli loi hyvät edellytykset tiimien yhteistoiminnan ja yhteisöllisyyden vahvistamiselle. Todetuksi tuli myös, että jatkossa pajoja olisi hyvä järjestää vähän harvemmin ja työnjaon suunnittelulle sekä pajojen purkamiselle täytyy varata riittävästi aikaa.
Opinnäytetyö sai alkunsa tarpeesta vahvistaa TUVA-tiimien välistä yhteistyötä. Arjessa tiimien työskentely keskittyy omiin opiskelijaryhmiin ja yhteistyö tiimien välillä on satunnaista, erityisesti yhteisen suunnitteluajan rajallisuuden vuoksi. Aiemmin kokeiltu pajatyöskentely nähtiin toimivana ja yhteisöllisyyttä tukevana, mutta sen jatkaminen jäi ajanpuutteen vuoksi. Tämän pohjalta ryhdyimme kehittämään pysyvää toimintamallia yhteistyölle.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin toimintatutkimusta, jossa tutkija osallistuu aktiivisesti kehittämisprosessiin. Aineistoa kerättiin Learning cafe- menetelmällä, kyselylomakkeilla, osallistuvalla havainnoinnilla sekä yhteisellä loppukeskustelulla. Analysointiin käytettiin laadullista sisällönanalyysiä.
Perjantaipajat koettiin pääosin toimivaksi tavaksi lisätä yhteistoimintaa, erityisesti yhdessä tekemisen, säännönmukaisuuden ja kaikkien tiimien osallistumisen kautta. Yhteisöllisyyden koettiin vahvistuneen yhdessä tekemisen, onnistumisten, säännönmukaisuuden ja sovittujen ajankohtien myötä. Pajojen yhteistoimintaa haastaneiksi tekijöiksi nousivat erityisesti ajanpuute, esimerkiksi siinä, ettei pajojen jälkeiselle reflektoinnille ollut aikaa, selkeän työnjaon puuttuminen sekä erilaiset näkemykset toteutuksesta.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että perjantaipajat-toimintamalli loi hyvät edellytykset tiimien yhteistoiminnan ja yhteisöllisyyden vahvistamiselle. Todetuksi tuli myös, että jatkossa pajoja olisi hyvä järjestää vähän harvemmin ja työnjaon suunnittelulle sekä pajojen purkamiselle täytyy varata riittävästi aikaa.