Nuorten yrittäjien markkinointiosaaminen sosiaalisessa mediassa
Ylönen, Eero (2025)
Ylönen, Eero
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716634
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716634
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millä keinoilla ja kanavilla nuoret yrittäjät voivat saavuttaa positiivisia tuloksia sosiaalisen median markkinoinnissa, millaisia haasteita he kohtaavat ja miten näitä haasteita voidaan ratkaista. Lisäksi pyrittiin antamaan käytännönläheisiä suosituksia nuorille yrittäjille somemarkkinoinnin kehittämiseksi. Tutkimus toteutettiin laadullisena teemahaastattelututkimuksena. Aineisto kerättiin kolmen alle 35-vuotiaan yrittäjän puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastateltavat edustivat eri toimialoja ja hyödynsivät sosiaalista mediaa liiketoimintansa markkinoinnissa. Aineiston analyysissa käytettiin teemoittelua. Tuloksissa korostui TikTokin tehokkuus nuorten kohdeyleisöjen tavoittamisessa sekä Instagramin soveltuvuus brändin rakentamiseen. Haasteiksi nousivat ajanpuute, algoritmien ennakoimattomuus ja sisällöntuotannon kuormittavuus. Suunnitelmallisuus, aitous ja analytiikan hyödyntäminen nousivat tärkeiksi onnistumisen tekijöiksi. Yritysten markkinointiosaaminen vaihteli, mutta kaikilla oli halua kehittää osaamistaan. Johtopäätöksenä todettiin, että sosiaalinen media tarjoaa merkittäviä mahdollisuuksia nuorille yrittäjille, mutta sen tehokas hyödyntäminen edellyttää tavoitteellista toimintaa, jatkuvaa oppimista ja resurssien kohdentamista. Tulosten pohjalta annettiin suosituksia somestrategian suunnitteluun, kanavavalintaan ja sisällöntuotannon kehittämiseen. Tutkimus tarjosi käytännön hyötyä nuorille yrittäjille ja täydensi ajankohtaista ymmärrystä somemarkkinoinnin kehittyvistä käytännöistä.