Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Esihenkilötyön kehittyminen kriisin ja muutoksen keskellä

Hokkanen, Ulrika (2025)

Avaa tiedosto
Hokkanen_Ulrika.pdf (1.273Mt)
Lataukset: 


Hokkanen, Ulrika
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716658
Tiivistelmä
Kriisijohtaminen, yksilön ja organisaation resilienssi sekä jatkuvan muutoksen sietokyky ovat ajankohtaisia aiheita. Koronapandemia keväällä 2020 mullisti ja muutti työelämän, ja tämän yhteiskunnallisen kriisin aiheuttamat muutokset toimintaympäristössä ovat yhä nähtävillä. Koronapandemian laannuttua, ja pandemia-ajan päätyttyä kesällä 2023, kriisijohtaminen ja muutoksen sekä epävarmuuden sietäminen sekä sopeutumiskyky ovat yhä ajankohtaisia aiheita maailman haastavan turvallisuustilanteen sekä taloustilanteen epävarmuuden ja epävakaisuuden vuoksi.

Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia esihenkilötyötä kriisin keskellä, eli koronapandemian aikana. Työn tavoitteena oli kuvata, kuinka esihenkilöt kokivat omien esihenkilötaitojensa kehittyneen haastavassa toimintaympäristössä koronapandemian aikana, sekä millaisia haasteita ja kuormitustekijöitä he työssään esihenkilöinä kokivat. Tutkimuksen tavoitteena oli myös nostaa esille, millaisia oppeja ja oivalluksia johtamisen näkökulmasta esihenkilötyössä jäi tältä haastavalta ajanjakson ajalta yhä edelleen päivittäiseen käyttöön.

Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, ja tutkimuksessa noudatettiin fenomenologista tutkimusotetta. Tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin puolistrukturoiduin teemahaastatteluin, ja tutkimuksen aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen. Tutkimuksessa käytetty aineisto oli empiirinen, laadullinen haastatteluaineisto. Tutkimuksessa käytettyä aineistoa varten haastateltiin yhteen-sä seitsemää esihenkilöä, jotka työskentelivät esihenkilöasemassa kiinteistöpalvelualalla koronapandemian aikana sellaisille työntekijöille joilla ei ollut mahdollisuutta tehdä etätöitä.

Tutkimuksen merkittävämpänä tuloksena voidaan pitää lisääntynyttä ymmärrystä esihenkilöiden omasta kokemuksesta siitä, kuinka heidän esihenkilötaitonsa kehittyivät työskennellessä haastavissa tilanteissa ja toimintaympäristössä korona-aikana, sekä lisääntynyttä ymmärrystä siitä, millaisia haasteita ja kuormitustekijöitä esihenkilöt työssään kohtasivat, sekä tuosta ajasta tehtyjä oivalluksia johtamisessa. Tutkimuksen johtopäätöksissä todetaan toimivan viestinnän tärkeys tilanteessa, jossa henkilökohtainen kohtaaminen ja keskustelu ei ole mahdollista, sekä työskentelytapojen ja ihmisten kohtaamisen muutos sähköisten viestimien tullessa jäädäkseen, sekä esihenkilöiden työntekijöitään kohtaan kokeman arvostuksen kasvaminen, että esihenkilöiden työntekijöitään kohtaan kokeman luottamuksen lisääntyminen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste