Nuorten aikuisten käsityksiä arvonlisäveromuutoksista ja niiden vaikutuksista ostopäätöksiin
Alioravainen, Pinja (2025)
Alioravainen, Pinja
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716725
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716725
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtökohtana oli vastata hallituksen esityksessä HE 61/2024 ilmenneeseen tarpeeseen saada tietoa vuosien 2024–2025 arvonlisäveromuutosten mahdollisista seurauksista kuluttajakäyttäytymisen osalta. Opinnäytetyössä tutkittavaksi kohderyhmäksi valikoituivat opinnäytetyön tekijän verkostojen kautta tavoitetut 18–28-vuotiaat nuoret aikuiset. Tavoitteena oli selvittää, miten arvonlisäveromuutokset vaikuttivat nuorten aikuisten ostopäätöksiin. Opinnäytetyössä ei käsitelty kaikkia kyseisellä aikavälillä tapahtuneita arvonlisäveromuutoksia, vaan aihealueen kannalta olennaisimpia.
Opinnäytetyö toteutettiin monimenetelmätutkimuksena. Lähdeaineistona hyödynnettiin Tilastokeskuksen StatFin-tilastotietokannasta muodostettuja taulukoita. Lisäksi opinnäytetyötä varten toteutettiin määrällinen kyselytutkimus. Tutkimus toteutettiin Webropol-alustalla toukokuussa 2025. Kysely oli jäsennelty eri aihealueisiin, jotka käsittelivät arvonlisäverotusta, ostopäätöksiä, budjetointia ja tarkentavia kysymyksiä eri tuoteryhmien osalta. Kyselyyn vastasi yhteensä 74 henkilöä. Tutkimustulokset analysoitiin pääasiassa Webropolin muodostamien taulukoiden avulla, jotka havainnollistivat eri vastausvaihtoehtojen osuuksia prosentteina ja lukumäärinä.
Tutkimustulokset osoittivat, että kohderyhmällä oli hyvä käsitys arvonlisäverosta käsitteenä. Myös tietoisuus tarkastelluista arvonlisäveromuutoksista oli yleisesti ottaen korkealla tasolla. Valtaosa vastaajista oli havainnut hintojen nousua arvonlisäveron korotusten seurauksena ja piti hintaa merkittävimpänä ostopäätökseen vaikuttavana tekijänä. Lisäksi kävi ilmi, että arvonlisäveromuutokset olivat vaikuttaneet heistä suurimman osan ostopäätöksiin. Vaikutukset olivat kuitenkin melko maltillisia ja vaihtelivat eri tuoteryhmien välillä.
Tutkimustulokset ilmensivät nuorten aikuisten asemaa ikäryhmänä, joka on muita ikäryhmiä herkempi taloudellisille muutoksille. Arvonlisäveromuutosten osalta ostopäätöstä ei ratkaise pelkästään hinnankorotuksen euromääräinen suuruus. Olennaisempaa on se, vastaako uusi hinta sitä maksimihintaa, minkä ostaja on valmis tuotteesta tai palvelusta maksamaan. Tässä ilmeni myös kysynnän hintajousto eri tuoteryhmien välillä.
Opinnäytetyö toteutettiin monimenetelmätutkimuksena. Lähdeaineistona hyödynnettiin Tilastokeskuksen StatFin-tilastotietokannasta muodostettuja taulukoita. Lisäksi opinnäytetyötä varten toteutettiin määrällinen kyselytutkimus. Tutkimus toteutettiin Webropol-alustalla toukokuussa 2025. Kysely oli jäsennelty eri aihealueisiin, jotka käsittelivät arvonlisäverotusta, ostopäätöksiä, budjetointia ja tarkentavia kysymyksiä eri tuoteryhmien osalta. Kyselyyn vastasi yhteensä 74 henkilöä. Tutkimustulokset analysoitiin pääasiassa Webropolin muodostamien taulukoiden avulla, jotka havainnollistivat eri vastausvaihtoehtojen osuuksia prosentteina ja lukumäärinä.
Tutkimustulokset osoittivat, että kohderyhmällä oli hyvä käsitys arvonlisäverosta käsitteenä. Myös tietoisuus tarkastelluista arvonlisäveromuutoksista oli yleisesti ottaen korkealla tasolla. Valtaosa vastaajista oli havainnut hintojen nousua arvonlisäveron korotusten seurauksena ja piti hintaa merkittävimpänä ostopäätökseen vaikuttavana tekijänä. Lisäksi kävi ilmi, että arvonlisäveromuutokset olivat vaikuttaneet heistä suurimman osan ostopäätöksiin. Vaikutukset olivat kuitenkin melko maltillisia ja vaihtelivat eri tuoteryhmien välillä.
Tutkimustulokset ilmensivät nuorten aikuisten asemaa ikäryhmänä, joka on muita ikäryhmiä herkempi taloudellisille muutoksille. Arvonlisäveromuutosten osalta ostopäätöstä ei ratkaise pelkästään hinnankorotuksen euromääräinen suuruus. Olennaisempaa on se, vastaako uusi hinta sitä maksimihintaa, minkä ostaja on valmis tuotteesta tai palvelusta maksamaan. Tässä ilmeni myös kysynnän hintajousto eri tuoteryhmien välillä.