Tekijänvaihdoksen vaikutus asiakaskannattavuuteen tilitoimistossa : case tilitoimisto X
Valtanen, Eero (2025)
Valtanen, Eero
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716891
Tiivistelmä
Tilitoimistoalan kannattavuuteen vaikuttaa useat tekijät, joista yksi on asiantuntijan vaihtuminen. Tämän opinnäytetyön aiheena oli selvittää, miten tilitoimiston työntekijän vaihtuminen eli tekijänvaihdos vaikuttaa asiakaskannattavuuteen.
Opinnäytetyön tietoperustaosiossa käsitellään ja tarkastellaan tilitoimiston näkökulmasta kannattavuutta, asiakaskannattavuutta, katelaskentaa sekä erilaisia laskutusperusteita. Opinnäytetyön empiirinen osa on case-tutkimus toimeksiantajalle.
Tutkimus perustui määrälliseen analyysiin, jossa tarkasteltiin 68 asiakasyrityksen laskutus- ja kateprosenttidataa vuosilta 2023–2024. Analyysi tehtiin vertaamalla neljää eri ajanjaksoa. Tulokset osoittivat, että keskimäärin asiakaskannattavuus laski vaihdoksen yhteydessä. Samalla havaittiin, että hieman yli puolilla yrityksistä kannattavuus kuitenkin parani heti vaihdoksen jälkeen ja noin kolmanneksella nousi jopa korkeammalle tasolle kuin ennen vaihdosta.
Tuloksista voidaan päätellä, että tekijänvaihdoksella on useimmiten lyhytaikainen negatiivinen vaikutus asiakaskannattavuuteen. Perehdytys, sisäinen tiedonsiirto ja tiimityöskentelyn kehittäminen lieventävät vaihtuvuuden vaikutuksia ja parantavat prosessien hallintaa.
Opinnäytetyön tietoperustaosiossa käsitellään ja tarkastellaan tilitoimiston näkökulmasta kannattavuutta, asiakaskannattavuutta, katelaskentaa sekä erilaisia laskutusperusteita. Opinnäytetyön empiirinen osa on case-tutkimus toimeksiantajalle.
Tutkimus perustui määrälliseen analyysiin, jossa tarkasteltiin 68 asiakasyrityksen laskutus- ja kateprosenttidataa vuosilta 2023–2024. Analyysi tehtiin vertaamalla neljää eri ajanjaksoa. Tulokset osoittivat, että keskimäärin asiakaskannattavuus laski vaihdoksen yhteydessä. Samalla havaittiin, että hieman yli puolilla yrityksistä kannattavuus kuitenkin parani heti vaihdoksen jälkeen ja noin kolmanneksella nousi jopa korkeammalle tasolle kuin ennen vaihdosta.
Tuloksista voidaan päätellä, että tekijänvaihdoksella on useimmiten lyhytaikainen negatiivinen vaikutus asiakaskannattavuuteen. Perehdytys, sisäinen tiedonsiirto ja tiimityöskentelyn kehittäminen lieventävät vaihtuvuuden vaikutuksia ja parantavat prosessien hallintaa.