Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Muutosjohtaminen - siivous osaksi kaupan alan myymälätyötä

Tuononen, Oona (2025)

 
Avaa tiedosto
Tuononen_Oona.pdf (903.6Kt)
Lataukset: 


Tuononen, Oona
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716866
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee muutoksen johtamista, kun siivous otettiin osaksi kaupan alan myymälätyötä Alepa-ketjussa. Muutoksen tavoitteena oli parantaa työnteon tehokkuutta ja vähentää kustannuksia luopumalla ulkopuolisista siivouspalveluista. Muutoksessa siivoustyötehtävät otettiin osaksi myyjien työtä, ja työntekijöiden omatoiminen siivous mahdollisti joustavamman aikataulutuksen ja paremman työskentelyn suunnittelun.

Myymäläsiivouksella tarkoitetaan myymälätilassa tehtävää siivoustyötä. Tässä työssä puhutaan vähittäisruokakaupassa tapahtuvasta siivoustyöstä. Muutosjohtaminen on muutostilanteissa tapahtuvaa johtamista, missä viestintä, läsnäolo, johtajan oma asenne sekä muiden motivointi työhön sekä muutokseen ovat avainasemassa. Perehdytys on iso osa muutosjohtamista, kun uudet tavat ja toimintamallit otetaan käyttöön. Perehdytyksessä tärkeää on kuunnella yksilöä ja antaa tilaa oppia omalla tavallaan uusi taito.

Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten muutos onnistui työntekijöiden näkökulmasta, erityisesti muutoksen johtamisen kannalta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin verkossa tehtävää kvantitatiivista kyselytutkimusta, johon vastasi 50 Alepa-ketjun työntekijää. Kyselyssä selvitettiin muun muassa työntekijöiden kokemuksia perehdytyksen riittävyydestä ja muutoksen johtamisen onnistumisesta.

Tulosten perusteella perehdytys koettiin pääosin onnistuneeksi, mutta osa työntekijöistä koki tarvitsevansa enemmän ohjeistusta ja käytännön harjoitusta siivousvälineiden käytöstä. Muutoksen viestinnässä oli kuitenkin puutteita, sillä kaikki työntekijät eivät kokeneet saaneensa riittävästi tietoa muutoksen taustoista ja tavoitteista. Esihenkilön rooli koettiin osin ristiriitaiseksi. Suurin osa koki saaneensa tukea, mutta osa kaipasi kuitenkin enemmän esimerkillä johtamista ja konkreettista apua arjen siivoustilanteissa.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että muutoksen onnistuminen vaatii huolellista viestintää ja työntekijöiden osallistamista prosessin eri vaiheissa. Esihenkilötyössä korostuu erityisesti avoimen viestinnän ja työntekijöiden tukemisen merkitys. Perehdytyksen jatkuvuuteen ja käytännönläheisyyteen tulisi kiinnittää merkittävästi huomiota, jotta työntekijät tuntevat olonsa varmaksi uusien työtehtävien parissa.

Tämän työn tuloksia voidaan hyödyntää vastaavien muutosten suunnittelussa ja toteutuksessa kaupan alalla. Tutkimus antaa arvokasta tietoa siitä, miten työntekijöiden näkökulma voidaan huomioida muutosprosessin eri vaiheissa.

Opinnäytetyöprosessi alkoi syksyllä 2024 tietoperustan keruulla ja kyselytutkimus toteutettiin huhtikuussa 2025. Tutkimuksen tulokset käsiteltiin huhti-toukokuun aikana ja valmis opinnäytetyö oli toukokuussa 2025.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste