Kuoleman elokuvaus pitkissä kotimaisissa draamaelokuvissa : tarkastelu esimerkkielokuvien kautta
Andersson, Kaisa (2025)
Andersson, Kaisa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716844
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin kuoleman elokuvausta pitkissä kotimaisissa draamaelokuvissa. Opinnäytetyö toteutettiin taidetekona sisältäen kirjallisen osuuden ja lyhytelokuvan Saarna (2023). Saarna on Tampereen ammattikorkeakoulun opinnäyteprojektina tehty lyhytelokuva ja osa tätä opinnäytetyötä. Tarkoituksena oli tutkia millaisia elokuvallisia keinoja ja tapoja kotimaisissa draamaelokuvissa käytetään kuolemaa kuvattaessa ja millaisilla tavoilla se välittyy myös katsojalle ymmärrettävänä.
Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, puolistrukturoitua haastattelua ja teemoittelua. Näiden lisäksi havainnoitiin ja analysoitiin elokuvia sekä käytettiin kirjallisia lähteitä ja opinnäytetyön tekijän omia kokemuksia.
Tutkimuksen tuloksena on, että elokuvien kuoleman kuvittamiseen vaikuttaa esimerkiksi tunnelma, valaistus, objektiivien valinta, kuvakoot ja resurssit. Erityisesti kotimaisissa elokuvissa budjetti on isossa roolissa. Kaikki lähtee kuitenkin käsikirjoituksesta, jossa määritellään tapa ja tunnelma. Katsojille on myös tutumpaa olla sivustakatsojan roolissa ja samaistua siihen toisin kuin kuolevaan henkilöön. Verrattuna Hollywood -elokuviin kotimaisissa elokuvissa kuolema on arkisempaa, realistisempaa ja karumpaa.
Saarna kuvattiin ennen tämän opinnäytetyön tekemistä. Johtopäätöksenä voidaan kuitenkin todeta, että tavat, joita Saarnassa käytettiin, ovat hyvin samankaltaisia kuin käytetyissä tutkimusmateriaaleissa todetut. Aihetta voisi tutkia lisää laajemmin esimerkiksi erittelemällä erityyppiset kuolemat omikseen teknisesti.
Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, puolistrukturoitua haastattelua ja teemoittelua. Näiden lisäksi havainnoitiin ja analysoitiin elokuvia sekä käytettiin kirjallisia lähteitä ja opinnäytetyön tekijän omia kokemuksia.
Tutkimuksen tuloksena on, että elokuvien kuoleman kuvittamiseen vaikuttaa esimerkiksi tunnelma, valaistus, objektiivien valinta, kuvakoot ja resurssit. Erityisesti kotimaisissa elokuvissa budjetti on isossa roolissa. Kaikki lähtee kuitenkin käsikirjoituksesta, jossa määritellään tapa ja tunnelma. Katsojille on myös tutumpaa olla sivustakatsojan roolissa ja samaistua siihen toisin kuin kuolevaan henkilöön. Verrattuna Hollywood -elokuviin kotimaisissa elokuvissa kuolema on arkisempaa, realistisempaa ja karumpaa.
Saarna kuvattiin ennen tämän opinnäytetyön tekemistä. Johtopäätöksenä voidaan kuitenkin todeta, että tavat, joita Saarnassa käytettiin, ovat hyvin samankaltaisia kuin käytetyissä tutkimusmateriaaleissa todetut. Aihetta voisi tutkia lisää laajemmin esimerkiksi erittelemällä erityyppiset kuolemat omikseen teknisesti.