Långtidssjuka barns skolgång: samverkan mellan skola och vård : en litteraturstudie
Olenius-Blomqvist, Sara (2025)
Olenius-Blomqvist, Sara
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716722
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov belyser långtidssjuka barns skolgång och samverkan mellan skola och vård. Syftet är att undersöka hur skolgången påverkas för barn som är långvarigt sjuka samt att identifiera vilka stödinsatser som finns tillgängliga för att trygga deras rätt till utbildning under och efter behandling. Studien är en litteraturstudie som bygger på analys av vetenskapliga artiklar insamlade via databaserna Academic Search Complete (EBSCO), Cinahl (EBSCO) och Google Scholar, med hjälp av systematiska sökstrategier och definierade inklusionskriterier.
Materialet analyserades enligt Fribergs (2022) modell för systematisk litteraturöversikt. Resultaten visar att långtidssjuka barn ofta drabbas av skolfrånvaro, känslor av isolering och svårigheter att upprätthålla sociala kontakter. Samverkan mellan vårdpersonal och skola framstår som en central faktor för att möjliggöra kontinuitet i utbildningen och främja barnens psykosociala välbefinnande. Stödformer som sjukhusundervisning, hemundervisning och individuella handlingsplaner är av stor betydelse. Hemundervisning kan underlätta återgången till ordinarie skola och bidra till bibehållet lärande och social integration.
Slutsatserna visar att ett multiprofessionellt arbetssätt och individanpassade lösningar är nödvändiga för att tillgodose långtidssjuka barns behov och rättigheter i utbildningen. Arbetet betonar också vikten av tidig upptäckt av stödbehov och kontinuerlig uppföljning genom skolhälsovården.
Materialet analyserades enligt Fribergs (2022) modell för systematisk litteraturöversikt. Resultaten visar att långtidssjuka barn ofta drabbas av skolfrånvaro, känslor av isolering och svårigheter att upprätthålla sociala kontakter. Samverkan mellan vårdpersonal och skola framstår som en central faktor för att möjliggöra kontinuitet i utbildningen och främja barnens psykosociala välbefinnande. Stödformer som sjukhusundervisning, hemundervisning och individuella handlingsplaner är av stor betydelse. Hemundervisning kan underlätta återgången till ordinarie skola och bidra till bibehållet lärande och social integration.
Slutsatserna visar att ett multiprofessionellt arbetssätt och individanpassade lösningar är nödvändiga för att tillgodose långtidssjuka barns behov och rättigheter i utbildningen. Arbetet betonar också vikten av tidig upptäckt av stödbehov och kontinuerlig uppföljning genom skolhälsovården.
