Houkutteleva työnantajakuva hakijakokemuksen avulla
Nuolivirta, Minna (2025)
Nuolivirta, Minna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817141
Tiivistelmä
Työelämään siirtyvät vastavalmistuneet muodostavat merkittävän joukon tuoreita osaajia kehittyvillä työmarkkinoilla. Työnhakuprosessin digitalisaation ja sosiaalisen median kasvun myötä työnantajakuvan ja hakijakokemuksen merkitys on kasvussa. Tämän opinnäytetyön taustalla on tarve ymmärtää, mitä vastavalmistuneet odottavat työnantajalta rekrytointiprosessin aikana, ja minkälaiset tekijät vaikuttavat kohderyhmän halukkuuteen työllistyä organisaatioon.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen yhteys hakijakokemuksella on työnantajakuvaan vastavalmistuneiden näkökulmasta. Työ pyrkii lisäksi antamaan kattavan kuvan nykyaikaisesta työnhausta sekä siitä, millaisia ajatuksia erilaiset tekijät työnhaussa herättävät kohderyhmässä. Tutkimuksen pääkysymys oli ”kuinka hakijakokemus vaikuttaa vastavalmistuneiden mielestä työnantajan houkuttelevuuteen?”, johon pyrittiin löytämään vastaus neljän alakysymyksen avulla.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään työnantajakuvan määritelmää, sen viestintää sekä arvojen merkitystä ja vastuullisuutta. Hakijakokemusta tarkastellaan muun muassa rekrytointitrendien ja työnhaun askeleiden kautta. Tietoperustassa esitellään tämän hetken trendejä rekrytoinnissa ja syvennytään erityisesti dataohjautuvuuteen ja tekoälyyn. Työn empiirinen osuus esittelee tutkimusmenetelmät, haastattelun teemat sekä tulokset peilaten tietoperustaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena, eli laadullisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut käytiin huhtikuussa 2025 Microsoft Teamsin välityksellä yksilöhaastatteluina. Haastatteluihin osallistui kuusi rajattuun kohderyhmään sopivaa 23–28-vuotiasta vastavalmistunutta. Haastattelujen teemat ja kysymykset muodostettiin tutkimusongelmien ja tietoperustan avulla.
Tutkimustuloksista todettiin, että positiivinen hakijakokemus tukee houkuttelevaa työnantajakuvaa sekä vahvistaa halukkuutta suositella yritystä muille. Houkutteleva työnantaja on pääpiirteiltään kiinnostava, henkilökohtainen, välittävä ja omaa rennon, mutta ammattimaisen yrityskulttuurin sekä samaistuttavat arvot. Positiiviselta hakijakokemukselta vastavalmistuneet odottivat selkeää aikataulua, tehokasta viestintää, henkilökohtaisuutta ja prosessin vaivattomuutta. Vastavalmistuneet tavoitetaan parhaiten LinkedInissä. Työpaikkailmoitus voi viestiä houkuttelevasta työnantajasta oikeanlaisella viestinnällä ja läpinäkyvyydellä. Vastavalmistuneet arvostivat myös mainintoja ilmoituksessa arjen käytännöistä ja työntekijän eduista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen yhteys hakijakokemuksella on työnantajakuvaan vastavalmistuneiden näkökulmasta. Työ pyrkii lisäksi antamaan kattavan kuvan nykyaikaisesta työnhausta sekä siitä, millaisia ajatuksia erilaiset tekijät työnhaussa herättävät kohderyhmässä. Tutkimuksen pääkysymys oli ”kuinka hakijakokemus vaikuttaa vastavalmistuneiden mielestä työnantajan houkuttelevuuteen?”, johon pyrittiin löytämään vastaus neljän alakysymyksen avulla.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään työnantajakuvan määritelmää, sen viestintää sekä arvojen merkitystä ja vastuullisuutta. Hakijakokemusta tarkastellaan muun muassa rekrytointitrendien ja työnhaun askeleiden kautta. Tietoperustassa esitellään tämän hetken trendejä rekrytoinnissa ja syvennytään erityisesti dataohjautuvuuteen ja tekoälyyn. Työn empiirinen osuus esittelee tutkimusmenetelmät, haastattelun teemat sekä tulokset peilaten tietoperustaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena, eli laadullisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut käytiin huhtikuussa 2025 Microsoft Teamsin välityksellä yksilöhaastatteluina. Haastatteluihin osallistui kuusi rajattuun kohderyhmään sopivaa 23–28-vuotiasta vastavalmistunutta. Haastattelujen teemat ja kysymykset muodostettiin tutkimusongelmien ja tietoperustan avulla.
Tutkimustuloksista todettiin, että positiivinen hakijakokemus tukee houkuttelevaa työnantajakuvaa sekä vahvistaa halukkuutta suositella yritystä muille. Houkutteleva työnantaja on pääpiirteiltään kiinnostava, henkilökohtainen, välittävä ja omaa rennon, mutta ammattimaisen yrityskulttuurin sekä samaistuttavat arvot. Positiiviselta hakijakokemukselta vastavalmistuneet odottivat selkeää aikataulua, tehokasta viestintää, henkilökohtaisuutta ja prosessin vaivattomuutta. Vastavalmistuneet tavoitetaan parhaiten LinkedInissä. Työpaikkailmoitus voi viestiä houkuttelevasta työnantajasta oikeanlaisella viestinnällä ja läpinäkyvyydellä. Vastavalmistuneet arvostivat myös mainintoja ilmoituksessa arjen käytännöistä ja työntekijän eduista.