Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Etablering av nordiska SME på den finska marknaden : strategisk expansion: utmaningar och möjligheter

Dahlstedt, Casper (2025)

 
Avaa tiedosto
Dahlstedt_Casper.pdf (385.6Kt)
Lataukset: 


Dahlstedt, Casper
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716995
Tiivistelmä
Internationalisering och etablering på nya marknader kan vara avgörande för små och medelstora företagens tillväxt och konkurrenskraft. Att lyckas på en ny marknad kräver dock mera än bara en affärsidé. Det kräver strategiska val, lokal förståelse och anpassningsförmåga. Detta lärdomsprov undersöker hur nordiska små och medelstora (SME) etablerar sig på den finska marknaden. Fokus ligger på etableringsstrategier, kulturella och byråkratiska utmaningar samt betydelsen av lokala nätverk. Den teoretiska referensramen bygger på tidigare forskning inom internationalisering, etableringsstrategier, affärskultur och socialt kapital. Studien är kvalitativ och baseras på två semistrukturerade intervjuer med två nordiska SME-företag som etablerat sig på den finska marknaden genom att grunda helägda dotterbolag. Valet av Finland som marknadsplats motiverades av geografisk närhet, kulturella likheter och lägre konkurrensnivå, vilket stöder teorin om psykologisk närhet enligt Uppsalamodellen. Studien visar också att kulturella skillnader samt byråkratiska hinder kan påverka etableringen, men att dessa kan hanteras genom förberedelser, marknadskunskap och lokal anpassning. Slutsatserna visar att lokala nätverk och rekrytering av lokal kompetens är avgörande för att lyckas på en ny marknad. Genom personliga kontakter och lokal kompetens kunde företagen bygga kundrelationer och förstå marknaden bättre. Studien visar att en balans mellan kontroll och lokal anpassning är centrala faktorer för framgång. Studiens begränsade empiriska omfattning påverkar dock möjligheten att generalisera resultaten.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste