3D-modelleringsteknikens påverkan på slutresultatet : en praktisk jämförelse av två 3D-tekniker
Aalto, Sofia (2025)
Aalto, Sofia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052717028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052717028
Tiivistelmä
Lärdomsprovet är en jämförelse mellan två populära 3D modelleringstekniker och undersöker hur teknikval påverkar slutresultatet av en 3D modell. Forskningen utförs som en projektbaserad fallstudie och är en del av min slutproduktion. Syftet med arbetet är att lära mig använda gratis 3D programmet Blender och utforska 3D modelleringsteknikerna: Polygonal modellering och Digital skulptering. Metoderna är de populäraste modelleringsteknikerna för nybörjare i Blender. För att genomföra jämförelsen används en jämförelsematris och en 2D skiss som grund för 3D modellerna. Tidigare forskning inom ämnet finns men inte många praktiska jämförelser gjorda av en person. Lärdomsprovet är begränsat till 3D modellerings processen och efterarbetet som texturering, rendering och riggning behandlas inte. Fallstudiens resultat visar att polygonal modellering är mera tidskrävande, kräver mera förhandskunskap och ger mera kantiga och hårda slutresultat. Digital skulptering är en snabbare teknik då det gäller naturliga och mjuka former medan det är svårare att skapa på basis av en 2D skiss. Valet av modelleringsteknik påverkar främst på det estetiska uttrycket och den tekniska effektiviteten. Båda modelleringsteknikerna har begränsningar och bästa slutresultat får man om man inte skulle begränsa sin 3D modell till bara en modelleringsteknik.