Opintopolku oppilaanohjaajan työkaluna
Lönnrot, Leevi (2015)
Lönnrot, Leevi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504154388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504154388
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Opetushallituksen Opiskelijavalinnat-yksikköön keväällä 2015. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Helsingin yhdeksäsluokkalaisten oppilaanohjaajien kokemuksia Opintopolku-portaalin asiakaspalvelusta sekä käytettävyydestä.
Opetushallitus on opetuksen kehittämisvirasto, joka toimii opetus- ja kulttuuriministeriön alaisuudessa. Opetushallituksen vastuualueisiin kuuluu muun muassa esi- ja perusopetuksen, lukiokoulutuksen, ammatillisen peruskoulutuksen, aikuiskoulutuksen sekä erilaisten kansanopistojen opintokeskusten, eli vapaan sivistystyön kehittäminen. Opiskelijavalinnat-yksikkö vastaa yleisesti valtakunnallisista haku- ja valintapalveluista sekä Oppijan verkkopalvelu -kokonaisuuden kehittämisestä.
Opintopolku on sähköinen palvelu, joka on osa Oppijan verkkopalvelukokonaisuutta. Opintopolun kehittäminen on aloitettu vuonna 2011 ja kehitys jatkuu edelleen. Opintopolussa hakeudutaan koulutuksiin kaikilla koulutussektoreilla. Opintopolkuun kuuluu julkinen Opintopolku.fi-portaali sekä koulutusta järjestävien tahojen Virkailijan Opintopolku.
Työn teoreettinen viitekehys perustui palvelun, sähköisen palvelun, vuorovaikutteisuuden, palvelun laadun ja käytettävyyden sekä tiedottamisen keskeisiin aiheisiin. Viitekehyksen sisältö pohjautui pääasiassa kirjallisuuteen ja muihin lähteisiin palvelun laadusta, sähköisestä palvelusta sekä Opetushallituksen internet-lähteistä.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Työ perustui kahdeksaan haastatteluun, jossa haastateltavina oli helsinkiläisiä oppilaanohjaajia. Haastattelut toteutettiin helmikuussa 2015. Haastattelut toteutettiin hyödyntäen ennalta valmisteltuja kysymyksiä. Kaikilta haastateltavilta kysyttiin samat kysymykset, mutta keskustelu oli avointa.
Tutkimustuloksista voitiin todeta, että oppilaanohjaajat ovat tyytyväisiä Opintopolun asiakaspalveluun. Opintopolun käytettävyydessä ja toimivuudessa on vielä puutteita, ja niihin esitettiin konkreettisia parannusehdotuksia. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että toimiva asiakaspalvelu on lieventänyt tyytymättömyyttä Opintopolun ajoittain hankalaan käytettävyyteen.
Kaikkiin tutkimuksessa asetettuihin tutkimusongelmiin saatiin vastaukset. Tutkimuksessa saatiin selville oppilaanohjaajien kokemuksia koskien Opintopolun asiakaspalvelua, arvioita Opintopolku-portaalin toimivuudesta sekä odotuksia tulevalta yhteistyöltä Opetushallituksen ja Opintopolun kanssa.
Opetushallitus on opetuksen kehittämisvirasto, joka toimii opetus- ja kulttuuriministeriön alaisuudessa. Opetushallituksen vastuualueisiin kuuluu muun muassa esi- ja perusopetuksen, lukiokoulutuksen, ammatillisen peruskoulutuksen, aikuiskoulutuksen sekä erilaisten kansanopistojen opintokeskusten, eli vapaan sivistystyön kehittäminen. Opiskelijavalinnat-yksikkö vastaa yleisesti valtakunnallisista haku- ja valintapalveluista sekä Oppijan verkkopalvelu -kokonaisuuden kehittämisestä.
Opintopolku on sähköinen palvelu, joka on osa Oppijan verkkopalvelukokonaisuutta. Opintopolun kehittäminen on aloitettu vuonna 2011 ja kehitys jatkuu edelleen. Opintopolussa hakeudutaan koulutuksiin kaikilla koulutussektoreilla. Opintopolkuun kuuluu julkinen Opintopolku.fi-portaali sekä koulutusta järjestävien tahojen Virkailijan Opintopolku.
Työn teoreettinen viitekehys perustui palvelun, sähköisen palvelun, vuorovaikutteisuuden, palvelun laadun ja käytettävyyden sekä tiedottamisen keskeisiin aiheisiin. Viitekehyksen sisältö pohjautui pääasiassa kirjallisuuteen ja muihin lähteisiin palvelun laadusta, sähköisestä palvelusta sekä Opetushallituksen internet-lähteistä.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Työ perustui kahdeksaan haastatteluun, jossa haastateltavina oli helsinkiläisiä oppilaanohjaajia. Haastattelut toteutettiin helmikuussa 2015. Haastattelut toteutettiin hyödyntäen ennalta valmisteltuja kysymyksiä. Kaikilta haastateltavilta kysyttiin samat kysymykset, mutta keskustelu oli avointa.
Tutkimustuloksista voitiin todeta, että oppilaanohjaajat ovat tyytyväisiä Opintopolun asiakaspalveluun. Opintopolun käytettävyydessä ja toimivuudessa on vielä puutteita, ja niihin esitettiin konkreettisia parannusehdotuksia. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että toimiva asiakaspalvelu on lieventänyt tyytymättömyyttä Opintopolun ajoittain hankalaan käytettävyyteen.
Kaikkiin tutkimuksessa asetettuihin tutkimusongelmiin saatiin vastaukset. Tutkimuksessa saatiin selville oppilaanohjaajien kokemuksia koskien Opintopolun asiakaspalvelua, arvioita Opintopolku-portaalin toimivuudesta sekä odotuksia tulevalta yhteistyöltä Opetushallituksen ja Opintopolun kanssa.