Kuinka hyvin tarinallistaminen tunnistetaan ja kuinka paljon sitä hyödynnetään matkailu– ja ruokapalveluita tarjoavissa yrityksissä Etelä-Savon alueella?
Lindfors, Ari (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716968
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamkin Tuohta tarinoista-hankkeelle. Työn tavoitteena oli tehdä tutkimus tarinallistamisen käytöstä Etelä-Savon matkailu- ja ravitsemisalan yritysten osalta. Tutkimuksen tuloksia on tarkoitus hyödyntää Tuohta tarinoista hankkeen pohjatiedon tukena.
Työn ydintehtävä oli selvittää, millä tavalla Etelä-Savon matkailu- ja ravitsemis-alan yritykset tunnistavat tarinallistamisen käytön liiketoiminnassaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada selville, onko tarinallistamisen käyttö tuttua ennestään yritysten toiminnassa, millä tavalla tarinallistaminen näkyy yritysten tuotteissa sekä palveluissa ja millä tavalla tarinallistamista voisi hyödyntää markkinoinnin tukena. Tutkimus toteutettiin haastatteluiden avulla.
Yrityksille tehtyjen haastatteluiden avulla saadut vastaukset loivat pohjan työn tuloksille sekä sitä seuraaville johtopäätöksille. Työssä tehdyn tutkimuksen päätulokset olivat seuraavat: Tarinallistaminen terminä tunnistetaan jo tällä hetkellä jokaisen haastateltavina olevien yritysten toimesta. Tarinallistettuja tuotteita sekä palveluita löytyy jo suurimman osan haastattelussa mukana olleiden yrityksen valikoimasta. Tarinallistamisen merkitys ja hyöty markkinoinnin tukena tunnistetaan jo nyt sekä sitä hyödynnetään osana liiketoimintaa. Haastatteluiden avulla saadut vastaukset paljastivat sen, että tarinallistamista voisi hyödyntää vielä enemmän osassa yrityksistä.
Työn teoriaosuuden sekä tutkimuksen avulla luodut johtopäätökset ovat seuraavat: Tarinallistaminen on tällä hetkellä todella ajankohtainen keino viestiä sekä markkinoida. Tarinallistaminen on otettu käyttöön jo nyt useissa yrityksissä ja sitä hyödynnetään jo nyt palveluiden houkuttelevuuden lisäämiseksi. Suuret yritykset hyödyntävät tarinallistamista markkinoinnissaan Tv-mainoksissa sekä sosiaalisen median kanavissa. Keskeisin johtopäätös on, että tarinallistaminen on tunnistettu vahvaksi keinoksi vaikuttaa sekä ohjata kuluttajien ostopäätöstä.
Asiasanat: Tarinallistaminen, mielikuvat, benchmarking, asiakasviestintä
Työn ydintehtävä oli selvittää, millä tavalla Etelä-Savon matkailu- ja ravitsemis-alan yritykset tunnistavat tarinallistamisen käytön liiketoiminnassaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada selville, onko tarinallistamisen käyttö tuttua ennestään yritysten toiminnassa, millä tavalla tarinallistaminen näkyy yritysten tuotteissa sekä palveluissa ja millä tavalla tarinallistamista voisi hyödyntää markkinoinnin tukena. Tutkimus toteutettiin haastatteluiden avulla.
Yrityksille tehtyjen haastatteluiden avulla saadut vastaukset loivat pohjan työn tuloksille sekä sitä seuraaville johtopäätöksille. Työssä tehdyn tutkimuksen päätulokset olivat seuraavat: Tarinallistaminen terminä tunnistetaan jo tällä hetkellä jokaisen haastateltavina olevien yritysten toimesta. Tarinallistettuja tuotteita sekä palveluita löytyy jo suurimman osan haastattelussa mukana olleiden yrityksen valikoimasta. Tarinallistamisen merkitys ja hyöty markkinoinnin tukena tunnistetaan jo nyt sekä sitä hyödynnetään osana liiketoimintaa. Haastatteluiden avulla saadut vastaukset paljastivat sen, että tarinallistamista voisi hyödyntää vielä enemmän osassa yrityksistä.
Työn teoriaosuuden sekä tutkimuksen avulla luodut johtopäätökset ovat seuraavat: Tarinallistaminen on tällä hetkellä todella ajankohtainen keino viestiä sekä markkinoida. Tarinallistaminen on otettu käyttöön jo nyt useissa yrityksissä ja sitä hyödynnetään jo nyt palveluiden houkuttelevuuden lisäämiseksi. Suuret yritykset hyödyntävät tarinallistamista markkinoinnissaan Tv-mainoksissa sekä sosiaalisen median kanavissa. Keskeisin johtopäätös on, että tarinallistaminen on tunnistettu vahvaksi keinoksi vaikuttaa sekä ohjata kuluttajien ostopäätöstä.
Asiasanat: Tarinallistaminen, mielikuvat, benchmarking, asiakasviestintä