Användningen av svenskan och kommunikationsfärdigheter hos tvåspråkiga barn inom småbarnspedagogiken : diskussionskort för pedagoger
Berglund, Sara-Marie; Enberg, Wera; Jalonen, Olivia (2025)
Berglund, Sara-Marie
Enberg, Wera
Jalonen, Olivia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716987
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716987
Tiivistelmä
Detta examensarbete är utvecklingsinriktat och grundar sig på en beställning av Yrkeshögskolan Novias projekt Resursstarka barn. Uppdraget i detta examensarbete var att utveckla Resursstarka barn-konceptet med material som stöder barns språkliga uttryck och identitet. Syftet med arbetet var att inom småbarnspedagogiken stöda och uppmuntra användningen av svenska hos tvåspråkiga barn i åldrarna 3–5, år som vistas i en tvåspråkig miljö. Målet var att utveckla en produkt för pedagoger inom småbarnspedagogiken som stöder tvåspråkiga barns svenskspråkiga uttryck genom diskussion. Målgruppen i arbetet var pedagoger inom småbarnspedagogik. Arbetets teoretiska del framställdes genom litteratursökning och behandlar teorier kring tvåspråkighet, transspråkande, språkutveckling, sociala färdigheter, dialog och bildstöd. Produktutvecklingen formades enligt bygg-mät-lär-feedback-metoden av Eric Ries. Metoden som användes för att samla in data var semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna genomfördes i två omgångar med målgruppen för att ta reda på hur produkten kunde vidareutvecklas. Produkten som utvecklats är diskussionskort som behandlar vardagliga situationer som sker på daghemmet. Korten stöder språkutvecklingen genom att öva begrepp och uttryck på svenska. Diskussionskorten är avsedda för pedagoger inom småbarnspedagogiken att använda med tvåspråkiga barn för att stöda deras svenskspråkiga uttryck och språkutveckling. Intervjuernas resultat visar att diskussionskorten är ett användbart verktyg för att stöda tvåspråkiga barns användning av svenska inom småbarnspedagogiken. Korten upplevs som lättanvända i vardagen, väcker barnens intresse och skapar naturliga samtalssituationer. Baserat på teori kan språkliga begrepp och sociala färdigheter tränas genom återkommande rutinsituationer. Feedbacken från pedagogerna ledde till konkreta förbättringar av korten, vilket stärker produktens användbarhet i praktiken.