Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Apteekkien verkkokauppa ja kosmetiikka: brändin visuaalisuuden hyödyntäminen verkkokaupassa

Juujärvi, Jenny-Leena (2025)

 
Avaa tiedosto
Juujarvi_Jenny.pdf (2.135Mt)
Lataukset: 


Juujärvi, Jenny-Leena
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817196
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia apteekkikosmetiikan brändien ja apteekkien verkkokauppojen yhteistyötä brändien visuaalisen ilmeen ja sisällön jatkuvuuden näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää, miten brändien visuaalinen materiaali tukee asiakaskokemusta ja ostokäyttäytymistä verkkokauppaympäristössä, sekä millaisia tarpeita verkkokauppojen edustajilla on brändien tarjoamien materiaalien suhteen.

Toimialan kuvauksessa esitellään apteekkialaa sekä apteekkien verkkokauppojen toimintaa yleisesti. Lisäksi toimialan kuvauksessa selvitetään apteekkien verkkokauppojen kasvupotentiaalia Suomessa.

Työn teoreettinen viitekehys koostuu asiakaspolun vaiheista verkkokaupassa, visuaalisesta ilmeestä ja brändin arvojen viestinnästä digitaalisessa ympäristössä. Asiakaspolkua käydään läpi erilaisiin teorioihin peilaten sekä erityisesti verkkokauppaan keskittyen ja apteekkialan erityispiirteet huomioiden. Lisäksi RACE-mallia avataan esimerkkien avulla. Brändin visuaalista ilmettä tarkastellaan teoreettisessa viitekehyksessä visuaalisten elementtien, tunnepohjaisen tunnistettavuuden sekä arvojen kannalta.

Empiirinen osa toteutettiin laadullisina teemahaastatteluina, joihin osallistui kaksi kosmetiikkaa myyvän verkkoapteekin edustajaa. Haastatteluissa kartoitettiin verkkokauppojen kokemuksia, haasteita ja kehitystoiveita visuaalisen materiaalin osalta. Toteutettujen teemahaastatteluiden tarkoituksena oli saada käytännön taustatietoa teorian tueksi, jotta opinnäytetyön tuotos saadaan vastaamaan myös apteekkien verkkokauppojen tarpeita.

Opinnäytetyön toiminnallisena tuotoksena syntyi teoriapohjaan sekä verkkokauppojen edustajien haastatteluihin pohjaava template. Tarkoituksena on, että templaten avulla brändit ja verkkokaupat voivat selkeyttää ja tehostaa yhteystyötään. Template kokoaa yhteen keskeiset visuaaliset aineistot, toivotun esillepanon ja kampanjasivujen sisällöt. Sen tarkoituksena on edistää brändin tunnistettavuutta ja asiakaskokemuksen sujuvuutta verkkokaupan asiakaspolun eri vaiheissa. Sitä on tarkoitus käyttää verkkokaupan ja brändin välisen yhteystyön apuvälineenä ja varmistaa visuaalisen ilmeen jatkuvuus. Template sisältää omat sivut käyttöohjelle, brändin yhteenvedolle, materiaalisivun brändisivulle sekä materiaalisivun kampanjasivulle.

Teoriapohjan perusteella brändin visuaalisen ilmeen jatkuvuutta voidaan pitää tärkeänä tekijänä asiakaspolkua tuettaessa. Haastattelujen perusteella voidaan todeta, että brändien ja verkkoapteekkien yhteystyö kaipaa tukea, erityisesti brändin visuaalisen ilmeen jatkuvuuden varmistamisessa sekä visuaalisen materiaalin käsittelyssä ja toimittamisessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste