Kevytrakenteisten ajoneuvojen suunnittelu ja valmistus
Shala, Granit (2025)
Shala, Granit
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052717104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052717104
Tiivistelmä
Ajoneuvon massan keventäminen on noussut keskeiseksi tavoitteeksi ajoneuvoteollisuudessa polttoainetalouden parantamisen, päästövähennysten ja sähköajoneuvojen toimintamatkan optimoinnin näkökulmasta. Tässä työssä tarkasteltiin ajoneuvojen mahdollista keventämistä kokonaisvaltaisesti. Työssä tutkittiin materiaalitekniikkaa, rakenteellista optimointia, tuotantoteknologiaa, turvallisuustekijöitä sekä näiden vaikutuksia ajoneuvon polttoainetehokkuuteen ja sähköautojen toimintasäteeseen.
Työn tavoitteena oli selvittää, miten eri materiaaliratkaisut, kuten alumiini, magnesium, hiilikuitu- ja lasikuitukomposiitit, soveltuvat ajoneuvorakenteiden keventämiseen, ja kuinka näiden hyödyntäminen voi vaikuttaa valmistusteknologioihin ja -prosessien vaatimuksiin. Työssä analysoitiin myös keventämisen vaikutuksia ajoneuvon rakenteelliseen lujuuteen ja törmäysturvallisuuteen. Työtä varten hyödynnettiin ajankohtaisia tieteellisiä julkaisuja sekä esimerkkejä ajoneuvovalmistajien käytännöistä.
Tärkeässä roolissa on myös ajoneuvorakenteiden optimointi ja FEM-analyysi, joiden avulla voitiin kohdentaa materiaalin käyttö tehokkaasti tärkeisiin komponentteihin ilman, että rakenteellinen suorituskyky heikkeni. Työssä käsiteltiin myös nykyaikaisia valmistusmenetelmiä, kuten kitkasekoitushitsausta, kuumamuovausta, liimausta ja 3D-tulostusta sekä näiden soveltuvuutta kevytrakenteiden toteuttamiseen sarjatuotannossa. Lisäksi tarkasteltiin keventämisen vaikutuksia polttoainetalouteen, kustannuksiin ja tuotannon teknisiin haasteisiin.
Työn tulokseksi saadaan kokonaiskuva siitä, millä tavoin ajoneuvojen massaa voidaan vähentää teknisesti ja tuotannollisesti järkevin keinoin turvallisuudesta tinkimättä. Opinnäytetyö tarjoaa taustatietoa ja teknisiä perusteita kevytrakenteiden suunnittelun ja valmistuksen tueksi erityisesti insinööritason suunnitteluprojekteihin.
Työn tavoitteena oli selvittää, miten eri materiaaliratkaisut, kuten alumiini, magnesium, hiilikuitu- ja lasikuitukomposiitit, soveltuvat ajoneuvorakenteiden keventämiseen, ja kuinka näiden hyödyntäminen voi vaikuttaa valmistusteknologioihin ja -prosessien vaatimuksiin. Työssä analysoitiin myös keventämisen vaikutuksia ajoneuvon rakenteelliseen lujuuteen ja törmäysturvallisuuteen. Työtä varten hyödynnettiin ajankohtaisia tieteellisiä julkaisuja sekä esimerkkejä ajoneuvovalmistajien käytännöistä.
Tärkeässä roolissa on myös ajoneuvorakenteiden optimointi ja FEM-analyysi, joiden avulla voitiin kohdentaa materiaalin käyttö tehokkaasti tärkeisiin komponentteihin ilman, että rakenteellinen suorituskyky heikkeni. Työssä käsiteltiin myös nykyaikaisia valmistusmenetelmiä, kuten kitkasekoitushitsausta, kuumamuovausta, liimausta ja 3D-tulostusta sekä näiden soveltuvuutta kevytrakenteiden toteuttamiseen sarjatuotannossa. Lisäksi tarkasteltiin keventämisen vaikutuksia polttoainetalouteen, kustannuksiin ja tuotannon teknisiin haasteisiin.
Työn tulokseksi saadaan kokonaiskuva siitä, millä tavoin ajoneuvojen massaa voidaan vähentää teknisesti ja tuotannollisesti järkevin keinoin turvallisuudesta tinkimättä. Opinnäytetyö tarjoaa taustatietoa ja teknisiä perusteita kevytrakenteiden suunnittelun ja valmistuksen tueksi erityisesti insinööritason suunnitteluprojekteihin.