Du måste skrämma publiken: En utforskning av skräckteater och intresset för det i Svenskfinland
Englund, Sissel (2025)
Englund, Sissel
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716763
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on tutkia, miten vastaanottaja (eli yleisö) ottaa vastaan kahugenreeseen kuuluvan Pickmans Modell esityksen, koska genre on suhteellisen tuntematon suomenruotsalaiselle teatterimaailmalle.
Tässä työssä kirjoitan kauhugenrestä yleisesti sekä teatterinäyttämöllä. Kuvaan kolmea tasoa, joilla yleisöä voi pelotella: gross-out, horror ja terror. Kirjoitan prosessista monologiesitykseni Pickmans Modell:in takana, joka perustuu H. P. Lovecraftin novelliin Pickman's Model (1927), ja miten siitä tuli kauhunäytelmä yllä olevien kolmen tason käytön sekä fyysisen teatterin ja äänimattojen käytön myötä. Analysoin kyselyä kiinnostuksesta kauhuteatteriin ruotsinkielisessä Suomessa. Tiivistelmässä pohdin, mitä olen oppinut ja mitä voin parantaa sekä näytelmää että kyselyä.
Kysely annettiin yleisönjäsenille, jotka olivat nähneet Pickmans Modell:issa näytelmän. Kysymykset keskittyivät heidän aiempaan kauhusuhteeseensa, siihen, ovatko he olleet vuorovaikutuksessa kauhugenren kanssa aiemmin ja minkälaisen kauhumedian kautta, uskovatko he, että kauhuteatteri kiinnostaa Suomenruotsalaista yleisöä, ja olisivatko he itse kiinnostuneita näkemään lisää kauhuteatteria tulevaisuudessa.
Kyselyn tulosten mukaan suurin osa vastaajista olivat vastanneet, että he haluaisivat tulevaisuudessa nähdä enemmän kauhuteatteria. Puolet vastaajista olivat sitä mieltä, että he pitivät jonkinasteisesta kauhusta, toinen puoli oli neutraali tai ei pitänyt kauhusta. Enemmistö oli ollut vuorovaikutuksessa aiemmin kauhugenren kanssa.
Tässä työssä kirjoitan kauhugenrestä yleisesti sekä teatterinäyttämöllä. Kuvaan kolmea tasoa, joilla yleisöä voi pelotella: gross-out, horror ja terror. Kirjoitan prosessista monologiesitykseni Pickmans Modell:in takana, joka perustuu H. P. Lovecraftin novelliin Pickman's Model (1927), ja miten siitä tuli kauhunäytelmä yllä olevien kolmen tason käytön sekä fyysisen teatterin ja äänimattojen käytön myötä. Analysoin kyselyä kiinnostuksesta kauhuteatteriin ruotsinkielisessä Suomessa. Tiivistelmässä pohdin, mitä olen oppinut ja mitä voin parantaa sekä näytelmää että kyselyä.
Kysely annettiin yleisönjäsenille, jotka olivat nähneet Pickmans Modell:issa näytelmän. Kysymykset keskittyivät heidän aiempaan kauhusuhteeseensa, siihen, ovatko he olleet vuorovaikutuksessa kauhugenren kanssa aiemmin ja minkälaisen kauhumedian kautta, uskovatko he, että kauhuteatteri kiinnostaa Suomenruotsalaista yleisöä, ja olisivatko he itse kiinnostuneita näkemään lisää kauhuteatteria tulevaisuudessa.
Kyselyn tulosten mukaan suurin osa vastaajista olivat vastanneet, että he haluaisivat tulevaisuudessa nähdä enemmän kauhuteatteria. Puolet vastaajista olivat sitä mieltä, että he pitivät jonkinasteisesta kauhusta, toinen puoli oli neutraali tai ei pitänyt kauhusta. Enemmistö oli ollut vuorovaikutuksessa aiemmin kauhugenren kanssa.
