Päihdekasvatus nuorille : päihteet ja nikotiinituotteet ilmiönä
Ylikorpi, Mira; Nisu, Enni (2025)
Ylikorpi, Mira
Nisu, Enni
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817255
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella nuorten päihdekasvatusta ja tuottaa kirjallisuuteen perustuvaa tietoa, jota voidaan hyödyntää ennaltaehkäisevän työn kehittämisessä. Työ toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka tavoitteena oli selvittää, millaisia keinoja ja näkökulmia nuorten päihdekasvatuksessa on esitetty tutkimuskirjallisuudessa ja ammatillisissa julkaisuissa.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka toisena menetelmänä hyödynnettiin kirjallisuuskatsausta. Kirjallisuuskatsauksen avulla työ pohjattiin tutkimukseen perustuvaan tietoon nuorten päihteiden käytöstä ja sen ennaltaehkäisystä.
Tuotoksena kehitettiin alakouluikäisille suunnattu päihdekasvatustunti, joka sisältää toiminnallisia ja osallistavia menetelmiä. Tuntimateriaalin tavoitteena on lisätä lasten tietoa päihteistä, vahvistaa heidän tunnetaitojaan sekä tukea valmiuksia tehdä terveyttä edistäviä valintoja. Materiaalia voidaan hyödyntää esimerkiksi kouluissa ja ehkäisevässä päihdetyössä.
Tuloksista voidaan päätellä, että aihe oli tärkeä. Aiheen merkityksellisyys nousi esiin palautekyselyn kautta niin oppilailta, kuin opettajaltakin saadun palautteen myötä.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka toisena menetelmänä hyödynnettiin kirjallisuuskatsausta. Kirjallisuuskatsauksen avulla työ pohjattiin tutkimukseen perustuvaan tietoon nuorten päihteiden käytöstä ja sen ennaltaehkäisystä.
Tuotoksena kehitettiin alakouluikäisille suunnattu päihdekasvatustunti, joka sisältää toiminnallisia ja osallistavia menetelmiä. Tuntimateriaalin tavoitteena on lisätä lasten tietoa päihteistä, vahvistaa heidän tunnetaitojaan sekä tukea valmiuksia tehdä terveyttä edistäviä valintoja. Materiaalia voidaan hyödyntää esimerkiksi kouluissa ja ehkäisevässä päihdetyössä.
Tuloksista voidaan päätellä, että aihe oli tärkeä. Aiheen merkityksellisyys nousi esiin palautekyselyn kautta niin oppilailta, kuin opettajaltakin saadun palautteen myötä.