Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hur påverkar stress studerandes psykiska hälsa?

Fagerström, Tim; Savioja, Anthony; Himberg, Björn (2025)

 
Avaa tiedosto
fagerstrom­_savioja_himberg.pdf (846.9Kt)
Lataukset: 


Fagerström, Tim
Savioja, Anthony
Himberg, Björn
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817266
Tiivistelmä
Detta examensarbete handlar om stressens påverkan på studerandes psykiska hälsa. Syftet med examensarbetet var att undersöka hur stress påverkar studerandes psykiska hälsa och vilka faktorer som skapar mest stress hos studerande för att få en bredare inblick i forskningsfrågan.

Genom att granska litteratur och tidigare forskningar som tangerar till forskningsfrågan hur stress påverkar studerandes psykiska hälsa, kunde skribenterna skapa en grund för vad stress innefattar samt vilka faktorer som bidrar till stressen i fråga. Metoden var utöver att granska tidigare forskning även insamlande av data genom en enkätundersökning, vars frågor baserade sig på tidigare forskningsresultat. Detta möjliggjorde svarsmönster utav den egna enkätundersökning som kunde jämföras med tidigare forskningsresultat, vilket stärkte validiteten på de egna resultaten. Enkäten skickades ut via e-post till studerande på yrkeshögskolan Novias diverse campus i Åbo, Raseborg, Jakobstad och Vasa.

Tidigare undersökningar och examensarbetets enkätundersökning har kommit fram till likartade resultat gällande frågan hur stress påverkar studerandes psykiska hälsa. Detta fastän de tidigare undersökningarna nämnda i examensarbetet tangerar till högskolestuderande. Enkätundersökningens resultat lyfter fram faktorer som könsskillnader i syfte till upplevd stress, ångest samt oro och koncentrationssvårigheter till följd av stress och stresshanteringsmetoders olika påverkan på stressen i fråga. De ovanstående resultaten stämmer överens med litteraturen och tidigare undersökningar gällande forskningsfrågan, vilket stärker reliabiliteten till resultaten. Samtonade resultat indikerar att stressen hos studerande är verklig och ett återkommande fenomen.


This Bachelor´s Thesis Examines the Impact of Stress on Students' Mental Health. The aim was to investigate how stress affects students' mental health and to identify which factors cause the most stress among students, to gain a broader understanding of the research question.

By reviewing literature and previous studies related to the research question of how stress affects students' mental health, the authors were able to establish a foundation for what stress entails and the factors contributing to it. In addition to reviewing previous research, the method also included data collection through an online questionnaire, with questions based on earlier research findings. This enabled the identification of response patterns from the questionnaire that could be compared to previous research results, thereby strengthening the validity of the study’s findings. The questionnaire was distributed to students at the Novia University of Applied Sciences' campuses in Turku, Raasepori, Pietarsaari and Vaasa.

Previous studies and the thesis’ questionnaire results reached similar conclusions regarding how stress impacts students' mental health, despite the earlier research focusing specifically on university students. The questionnaire results highlight factors such as gender differences in perceived stress, anxiety and worry, concentration difficulties caused by stress, and the varying effects of stress management methods. These findings are consistent with the literature and previous studies on the research question, which strengthens the reliability of the results. The consistent results indicate that stress among students is a real and recurring phenomenon.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste