Arbetsmarknaden för personer med intellektuell funktionsnedsättning : hur stöda arbetsgivaren vid anställning
Sundström, Pernilla; Nygård-Snellman, Emelie; Ström, Anna (2025)
Sundström, Pernilla
Nygård-Snellman, Emelie
Ström, Anna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817317
Tiivistelmä
EXAMENSARBETE
Författare: Anna Ström, Emelie Nygård-Snellman & Pernilla Sundström
Utbildning och ort: Utbildning till socionom, Åbo
Titel: Arbetsmarknaden för personer med intellektuell funktionsnedsättning - Hur stöda arbetsgivaren vid anställning
_______________________________________________________________________________
Datum: 9.5.2025 Sidantal: 41 Bilagor: 3
_______________________________________________________________________________
Abstrakt
I Finland finns omkring 30 000 personer med intellektuell funktionsnedsättning i yrkesverksam ålder, men få har avlönat arbete trots utbildning och vilja att arbeta. Detta examensarbete undersöker arbetsgivares inställning till att anställa personer med intellektuell funktionsnedsättning och de faktorer som påverkar deras rekryteringsbeslut, med fokus på frågorna: Varför anställer så få arbetsgivare personer med intellektuell funktionsnedsättning? och Hur kan arbetsgivare stödas vid anställning av personer med intellektuell funktionsnedsättning?
Syftet med arbetet var att förbättra förutsättningarna för arbetsgivare att anställa personer med intellektuell funktionsnedsättning och därigenom öka deras möjligheter att delta på arbetsmarknaden. Arbetet baserades på en litteraturöversikt och en kartläggning av arbetsgivares erfarenheter och uppfattningar. Lagstiftning och stödåtgärder som påverkar anställningsbesluten granskades och servicedesign användes som modell, med fokus på både arbetsgivare och personer med intellektuell funktionsnedsättning.
Resultaten visar att arbetsgivares kunskap och attityder är avgörande för rekrytering, och att många saknar information om tillgängliga stöd- och anpassningsmöjligheter. Ekonomiska incitament, tydliga stödstrukturer och positiva erfarenheter från tidigare anställningar kan öka inkluderingen på arbetsmarknaden.
Vårt mål är att informationsbladet som utvecklats ska minska kunskapsluckor och ge arbetsgivare praktiska verktyg för att skapa en mer inkluderande arbetsmarknad, så att fler personer med intellektuell funktionsnedsättning ges möjlighet till avlönat arbete.
_______________________________________________________________________________
Språk: svenska
Nyckelord: intellektuell funktionsnedsättning, anställning, servicedesign, arbetsmarknad, attityder.
BACHELOR’S THESIS
Author: Anna Ström, Emelie Nygård-Snellman & Pernilla Sundström
Degree Programme: Degree Programme in Social Services, Turku
Title: The Employment Market for Individuals with Intellectual Disabilities - How to Support Employers in the Hiring Process/ Arbetsmarknaden för personer med intellektuell funktionsnedsättning - Hur stöda arbetsgivaren vid anställning
_________________________________________________________________________
Date: 9.5.2025 Number of pages: 41 Appendices: 3
_________________________________________________________________________
Abstract
In Finland, there are approximately 30,000 people of working age with intellectual disabilities, yet few have paid employment despite having education and a willingness to work. This thesis examines employers' attitudes towards hiring individuals with intellectual disabilities and the factors influencing their recruitment decisions, focusing on the questions: Why do so few employers hire people with intellectual disabilities? And How can employers be supported in hiring individuals with intellectual disabilities?
The aim of this study was to improve the conditions for employers to hire individuals with intellectual disabilities, thereby increasing their opportunities to participate in the labor market. The study was based on a literature review and an analysis of employers' experiences and perceptions. Legislation and support measures affecting employment decisions were reviewed and human centered design was used as a model, focusing on both employers and individuals with intellectual disabilities.
The results indicate that employers' knowledge and attitudes are crucial for recruitment and that many lack information about available support and accommodation options. Financial incentives, clear support structures, and positive experiences from previous hires can enhance labor market inclusion.
Our goal is that the informational brochure developed in this project will help bridge knowledge gaps and provide employers with practical tools to create a more inclusive labor market, enabling more individuals with intellectual disabilities to access paid employment.
_________________________________________________________________________
Language: Swedish
Key words: Intellectual Disability, Employment, Service design, Labor market, Attitudes.
Författare: Anna Ström, Emelie Nygård-Snellman & Pernilla Sundström
Utbildning och ort: Utbildning till socionom, Åbo
Titel: Arbetsmarknaden för personer med intellektuell funktionsnedsättning - Hur stöda arbetsgivaren vid anställning
_______________________________________________________________________________
Datum: 9.5.2025 Sidantal: 41 Bilagor: 3
_______________________________________________________________________________
Abstrakt
I Finland finns omkring 30 000 personer med intellektuell funktionsnedsättning i yrkesverksam ålder, men få har avlönat arbete trots utbildning och vilja att arbeta. Detta examensarbete undersöker arbetsgivares inställning till att anställa personer med intellektuell funktionsnedsättning och de faktorer som påverkar deras rekryteringsbeslut, med fokus på frågorna: Varför anställer så få arbetsgivare personer med intellektuell funktionsnedsättning? och Hur kan arbetsgivare stödas vid anställning av personer med intellektuell funktionsnedsättning?
Syftet med arbetet var att förbättra förutsättningarna för arbetsgivare att anställa personer med intellektuell funktionsnedsättning och därigenom öka deras möjligheter att delta på arbetsmarknaden. Arbetet baserades på en litteraturöversikt och en kartläggning av arbetsgivares erfarenheter och uppfattningar. Lagstiftning och stödåtgärder som påverkar anställningsbesluten granskades och servicedesign användes som modell, med fokus på både arbetsgivare och personer med intellektuell funktionsnedsättning.
Resultaten visar att arbetsgivares kunskap och attityder är avgörande för rekrytering, och att många saknar information om tillgängliga stöd- och anpassningsmöjligheter. Ekonomiska incitament, tydliga stödstrukturer och positiva erfarenheter från tidigare anställningar kan öka inkluderingen på arbetsmarknaden.
Vårt mål är att informationsbladet som utvecklats ska minska kunskapsluckor och ge arbetsgivare praktiska verktyg för att skapa en mer inkluderande arbetsmarknad, så att fler personer med intellektuell funktionsnedsättning ges möjlighet till avlönat arbete.
_______________________________________________________________________________
Språk: svenska
Nyckelord: intellektuell funktionsnedsättning, anställning, servicedesign, arbetsmarknad, attityder.
BACHELOR’S THESIS
Author: Anna Ström, Emelie Nygård-Snellman & Pernilla Sundström
Degree Programme: Degree Programme in Social Services, Turku
Title: The Employment Market for Individuals with Intellectual Disabilities - How to Support Employers in the Hiring Process/ Arbetsmarknaden för personer med intellektuell funktionsnedsättning - Hur stöda arbetsgivaren vid anställning
_________________________________________________________________________
Date: 9.5.2025 Number of pages: 41 Appendices: 3
_________________________________________________________________________
Abstract
In Finland, there are approximately 30,000 people of working age with intellectual disabilities, yet few have paid employment despite having education and a willingness to work. This thesis examines employers' attitudes towards hiring individuals with intellectual disabilities and the factors influencing their recruitment decisions, focusing on the questions: Why do so few employers hire people with intellectual disabilities? And How can employers be supported in hiring individuals with intellectual disabilities?
The aim of this study was to improve the conditions for employers to hire individuals with intellectual disabilities, thereby increasing their opportunities to participate in the labor market. The study was based on a literature review and an analysis of employers' experiences and perceptions. Legislation and support measures affecting employment decisions were reviewed and human centered design was used as a model, focusing on both employers and individuals with intellectual disabilities.
The results indicate that employers' knowledge and attitudes are crucial for recruitment and that many lack information about available support and accommodation options. Financial incentives, clear support structures, and positive experiences from previous hires can enhance labor market inclusion.
Our goal is that the informational brochure developed in this project will help bridge knowledge gaps and provide employers with practical tools to create a more inclusive labor market, enabling more individuals with intellectual disabilities to access paid employment.
_________________________________________________________________________
Language: Swedish
Key words: Intellectual Disability, Employment, Service design, Labor market, Attitudes.