Konstutövning som resurs för psykiskt välbefinnande: konstaktivitetskort för unga vid konstverksamhet
Ahlgren, Amanda; Björk, Amelia; Rautiainen, Hanna; Sandholm, Sara (2025)
Ahlgren, Amanda
Björk, Amelia
Rautiainen, Hanna
Sandholm, Sara
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817307
Tiivistelmä
Examensarbetet är ett utvecklingsarbete med fokus på konstens inverkan på ungas psykiska välbefinnande. Syftet med arbetet var att skapa ett verktyg i form av konstaktivitetskort och en manual som innehåller instruktioner för användning av korten som ska inspirera unga till att närma sig konst. Målet med arbetet var att främja ungas välbefinnande genom att inspirera dem till att utöva mera konst. Examensarbetet är ett beställningsarbete utfört på uppdrag av SKAPA projektet i Pargas för det kreativa utrymmet, Idéverkstaden Inspira.
Examensarbetet innehåller en litteraturöversikt som behandlar konstutövningens och deltagande i konstverksamheters inverkan på välbefinnande. Litteraturöversikten var kunskapsbasen för produktutvecklingen i arbetet. I arbetet användes Lean Startup metoden för produktutvecklingen, där det ingick en produkttestning med datainsamlingsmetoderna gruppdiskussion och elektronisk enkät. Produkttestningen genomfördes i Idéverkstaden Inspiras utrymmen under två separata tillfällen, där meningen var att målgruppen skulle testa konstaktivitetskorten. Deltagarmängden i produkttestningen var liten och därmed gjordes beslutet att även inkludera feedback av ungdomsledaren i Inspira. Justeringar i produkten gjordes efter feedback.
Resultatet av examensarbetet är en tvåspråkig lättanvänd produkt. Produkten består av två delar: 16 konstaktivitetskort och en manual. Konstaktivitetskorten är indelade i fem kategorier enligt konstformerna pyssel, ritning, målning, fotografering och skrivande. I manualen finns kortens instruktioner samt lite information om mindfulness, känsloreglering och flow för en utökad inblick i konstutövning som resurs för psykiskt välbefinnande. Dessa teman påträffades upprepade gånger under sammanställningen av litteraturöversikten och har positiva effekter relaterade till kreativitet och välbefinnande
Examensarbetet innehåller en litteraturöversikt som behandlar konstutövningens och deltagande i konstverksamheters inverkan på välbefinnande. Litteraturöversikten var kunskapsbasen för produktutvecklingen i arbetet. I arbetet användes Lean Startup metoden för produktutvecklingen, där det ingick en produkttestning med datainsamlingsmetoderna gruppdiskussion och elektronisk enkät. Produkttestningen genomfördes i Idéverkstaden Inspiras utrymmen under två separata tillfällen, där meningen var att målgruppen skulle testa konstaktivitetskorten. Deltagarmängden i produkttestningen var liten och därmed gjordes beslutet att även inkludera feedback av ungdomsledaren i Inspira. Justeringar i produkten gjordes efter feedback.
Resultatet av examensarbetet är en tvåspråkig lättanvänd produkt. Produkten består av två delar: 16 konstaktivitetskort och en manual. Konstaktivitetskorten är indelade i fem kategorier enligt konstformerna pyssel, ritning, målning, fotografering och skrivande. I manualen finns kortens instruktioner samt lite information om mindfulness, känsloreglering och flow för en utökad inblick i konstutövning som resurs för psykiskt välbefinnande. Dessa teman påträffades upprepade gånger under sammanställningen av litteraturöversikten och har positiva effekter relaterade till kreativitet och välbefinnande