Kehittyminen ICT-konsulttien johtajana
Honkanen, Antti (2025)
Honkanen, Antti
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817332
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on löytää tapoja esihenkilötaitojen määrätietoiselle kehittämiselle omassa työssään ICT-konsulttien esihenkilönä. Jaetun johtajuuden ja palvelevan johtajuuden teoriat tukevat tekijän organisaation nykyistä toimintaa ja kyseiset teoriat ohjaavat organisaation esihenkilöiden toimintaa. Näiden teorioiden pohjalta esihenkilötoimintaa kehitetään määrätietoisemmin organisaation ja tekijän omien tarpeiden mukaisesti ottaen huomioon tekijän nykytilanteen ja osaamistason. Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö on jaettu viiteen seurantajaksoon, jotka alkavat helmikuun 2025 alussa ja jatkuvat lähes toukokuun loppuun saakka.
Työ lähtee liikkeelle muutosjohtamisesta ja sen ymmärtämisestä. Uuden organisaation astuessa voimaan täytyy esihenkilön tukea omaa tiimiään muutoksen hyväksymisessä. Tärkeää on ymmärtää erilaisten muutosjohtajuuden mallien kautta organisaation tapa viedä muutokset käytäntöön sekä miten erilaisia malleja voidaan yhdistää. Psykologinen turvallisuus vaikuttaa myös esihenkilöihin ja heidän toimintaansa ja uusien yksiköiden muodostumisessa myös esihenkilöiden keskinäinen psykologinen turvallisuus auttaa muutosten läpiviennissä.
Motivoinnin ja sitouttamisen tärkeys korostuu muutosten jälkeisessä ajassa tuottavuuden varmistamiseksi. Esihenkilön oma motivaatio ja sitoutuminen vaikuttaa myös hänen tiimiinsä, jolloin motivaation ja sitoutumisen johtamiseen kuuluu myös oman motivaation ja sitoutumisen johtaminen. Työn mielekkyys sekä omat arvot ja asenteet vaikuttavat motivaation ja sitoutumisen johtamiseen sekä esihenkilön että työntekijän näkökulmasta.
Suoriutuminen ja sen mittaaminen on ICT-konsultoinnissa haastava, mutta tärkeä osa-alue. Laskutusaste on helppo mittari konsultoinnissa, vaikka se ei kerrokaan tuottavuudesta tai arvon tuottamisesta. Tuottavuuden ja arvon tuottamisen mittaamiseen soveltuu paremmin viestintään ja tehokkuuteen liittyvät mittarit.
Palaute on tärkeää työssä kehittymiselle toimialasta riippumatta ja palautetta voidaan antaa monella eri mallilla. Vastaanottaja tulee valmistella palautteen vastaanottamiseen kysymällä lupa palautteen antamiseksi. Erillisen palautekeskustelun varaaminen on suoraviivaisin tapa luvan hankkimiseen ja vastaanottajan valmistelemiseen palautteen antamiseksi.
Kommunikointi on osa jokaisen työtä. ICT-konsultoinnissa ja erityisesti esihenkilötyössä kommunikointi korostuu. Kommunikointityylejä on erilaisia ja viestin sisältöä sekä muotoa on syytä pohtia ymmärretyksi tulemisen varmistamiseksi.
Oman työn ja taitojen kehittämisen yhteydessä on mahdollista löytää organisaation kehittämiskohteita. Kehitysideoiden vieminen eteenpäin organisaation sisällä on organisaation kehittämistä ja osa yhdessä tekemistä, mikä on tekijän organisaation yksi kulmakivistä.
Työ lähtee liikkeelle muutosjohtamisesta ja sen ymmärtämisestä. Uuden organisaation astuessa voimaan täytyy esihenkilön tukea omaa tiimiään muutoksen hyväksymisessä. Tärkeää on ymmärtää erilaisten muutosjohtajuuden mallien kautta organisaation tapa viedä muutokset käytäntöön sekä miten erilaisia malleja voidaan yhdistää. Psykologinen turvallisuus vaikuttaa myös esihenkilöihin ja heidän toimintaansa ja uusien yksiköiden muodostumisessa myös esihenkilöiden keskinäinen psykologinen turvallisuus auttaa muutosten läpiviennissä.
Motivoinnin ja sitouttamisen tärkeys korostuu muutosten jälkeisessä ajassa tuottavuuden varmistamiseksi. Esihenkilön oma motivaatio ja sitoutuminen vaikuttaa myös hänen tiimiinsä, jolloin motivaation ja sitoutumisen johtamiseen kuuluu myös oman motivaation ja sitoutumisen johtaminen. Työn mielekkyys sekä omat arvot ja asenteet vaikuttavat motivaation ja sitoutumisen johtamiseen sekä esihenkilön että työntekijän näkökulmasta.
Suoriutuminen ja sen mittaaminen on ICT-konsultoinnissa haastava, mutta tärkeä osa-alue. Laskutusaste on helppo mittari konsultoinnissa, vaikka se ei kerrokaan tuottavuudesta tai arvon tuottamisesta. Tuottavuuden ja arvon tuottamisen mittaamiseen soveltuu paremmin viestintään ja tehokkuuteen liittyvät mittarit.
Palaute on tärkeää työssä kehittymiselle toimialasta riippumatta ja palautetta voidaan antaa monella eri mallilla. Vastaanottaja tulee valmistella palautteen vastaanottamiseen kysymällä lupa palautteen antamiseksi. Erillisen palautekeskustelun varaaminen on suoraviivaisin tapa luvan hankkimiseen ja vastaanottajan valmistelemiseen palautteen antamiseksi.
Kommunikointi on osa jokaisen työtä. ICT-konsultoinnissa ja erityisesti esihenkilötyössä kommunikointi korostuu. Kommunikointityylejä on erilaisia ja viestin sisältöä sekä muotoa on syytä pohtia ymmärretyksi tulemisen varmistamiseksi.
Oman työn ja taitojen kehittämisen yhteydessä on mahdollista löytää organisaation kehittämiskohteita. Kehitysideoiden vieminen eteenpäin organisaation sisällä on organisaation kehittämistä ja osa yhdessä tekemistä, mikä on tekijän organisaation yksi kulmakivistä.