Sosionomin rooli varhaiskasvatuksessa
Hellgren, Tiina Maria (2025)
Hellgren, Tiina Maria
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817242
Tiivistelmä
Vuoteen 2030 mennessä yhden kolmesta varhaiskasvatuksen työntekijästä tulisi varhaiskasvatuslain mukaan olla pätevyydeltään varhaiskasvatuksen sosionomi. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selkeyttää varhaiskasvatuksen sosionomin tehtäväkuvaa päiväkodissa. Työn tilaajana toimi Hausjärven kunta ja tarkoituksena oli muodostaa luonnos varhaiskasvatuksen sosionomin tehtäväkuvasta. Tutkimuskysymyksenä oli: Millaisia tehtäviä varhaiskasvatuksen sosionomin tehtäväkuvaan kuuluu päiväkodissa?
Opinnäytetyö oli toiminnallinen, ja se toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Aineistona hyödynnettiin kolmea ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyötä, jotka käsittelivät varhaiskasvatuksen sosionomin työtä päiväkodissa. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tietoperustassa avattiin Suomen varhaiskasvatusta, varhaiskasvatuksen sosionomin koulutusta ja ydinosaamista, sekä tiimityön merkitystä ja Talentia Ry:n laatimia ohjeistuksia varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvasta. Lisäksi esiteltiin Hausjärven varhaiskasvatussuunnitelmaa.
Tulosten perusteella varhaiskasvatuksen sosionomin tehtäväkuva on laaja ja monipuolinen, sisältäen vuorovaikutusta, tukemista, havainnointia, sekä suunnittelua ja toteutusta. Työtehtäviin kuuluu muun muassa arjen kasvatustyö, perheiden tukeminen perhetyön keinoin, palveluohjaus, lasten ja perheiden hyvinvoinnin sekä osallisuuden edistäminen sekä moniammatillinen yhteistyö. Työtä tehdään kolmella tasolla: lasten kanssa, perheiden kanssa ja monialaisesti. Johtopäätöksissä tuloksia tarkasteltiin suhteessa varhaiskasvatuksen sosionomin ydinosaamiseen. Saadut tulokset olivat samansuuntaisia Talentia ry:n laatimien ohjeistusten kanssa. Kirjallisuuskatsauksen perusteella sekä Hausjärven kunnan varhaiskasvatussuunnitelmaan peilaten tehtiin luonnos varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvasta Hausjärvellä.
Aiheena työnkuva on ajankohtainen, koska varhaiskasvatuksen sosionomi työnimikkeenä on melko uusi. Tämä näkyi myös kirjallisuuskatsauksen aineistossa. Aineiston tutkimuksiin oli osallistunut vain yksi varhaiskasvatuksen sosionomi-nimikkeellä työskennellyt henkilö. Jatkotutkimuksena onkin hyödyllistä selvittää, miten varhaiskasvatuksen sosionomeina työskentelevät itse kokevat tehtäväkuvansa kehittymisen esimerkiksi viiden vuoden aikajänteellä. By the year 2030, one of the three early childhood education professionals in Finland should have a qualification in social pedagogues of early childhood education and care (ECEC). The aim of this thesis was to clarify the job description of social pedagogue in ECEC in a daycare center. The thesis was commissioned by the municipality of Hausjärvi, and the purpose was to form a draft of the job description for this professional role.
The thesis was conducted as a literature review, and the data were analyzed using thematic content analysis. The material consisted of three master’s theses that focused on the work of social pedagogue in ECEC in daycare settings. The research question was: What tasks are included in the job description of a social pedagogue in early childhood education and care in a daycare center?
The knowledge base discusses early childhood education in Finland, the core competencies of social pedagogue in ECEC, as well as the importance of teamwork and the guidelines drawn up by Talentia association on the job description of social pedagogue in ECEC. In addition, the knowledge base examines the ECEC plan of Hausjärvi.
The results indicate that the role of social pedagogue in ECEC is broad and diverse, encompassing interaction, support, observation, planning, and implementation. Tasks include everyday educational work, supporting families through family work, service coordination, promoting the well-being and inclusion of children and families, and multidisciplinary collaboration. The work is carried out on three levels: with children, with families, and across professional disciplines. The conclusions examine these results in relation to the core competencies of the social pedagogue in ECEC. The findings are consistent with the guidelines provided by Talentia. Based on the literature review and the ECEC plan of Hausjärvi, a draft job description for the role was created for use in the municipality.
The topic is highly relevant, as the job title "social pedagogue in ECEC" is still relatively new. This was also reflected in the source literature, where only one prior study featured a respondent with work experience in that specific role. As a follow-up study, it would be beneficial to explore how professionals working under this title perceive the development of their job description over a period of, for example, five years.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen, ja se toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Aineistona hyödynnettiin kolmea ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyötä, jotka käsittelivät varhaiskasvatuksen sosionomin työtä päiväkodissa. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tietoperustassa avattiin Suomen varhaiskasvatusta, varhaiskasvatuksen sosionomin koulutusta ja ydinosaamista, sekä tiimityön merkitystä ja Talentia Ry:n laatimia ohjeistuksia varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvasta. Lisäksi esiteltiin Hausjärven varhaiskasvatussuunnitelmaa.
Tulosten perusteella varhaiskasvatuksen sosionomin tehtäväkuva on laaja ja monipuolinen, sisältäen vuorovaikutusta, tukemista, havainnointia, sekä suunnittelua ja toteutusta. Työtehtäviin kuuluu muun muassa arjen kasvatustyö, perheiden tukeminen perhetyön keinoin, palveluohjaus, lasten ja perheiden hyvinvoinnin sekä osallisuuden edistäminen sekä moniammatillinen yhteistyö. Työtä tehdään kolmella tasolla: lasten kanssa, perheiden kanssa ja monialaisesti. Johtopäätöksissä tuloksia tarkasteltiin suhteessa varhaiskasvatuksen sosionomin ydinosaamiseen. Saadut tulokset olivat samansuuntaisia Talentia ry:n laatimien ohjeistusten kanssa. Kirjallisuuskatsauksen perusteella sekä Hausjärven kunnan varhaiskasvatussuunnitelmaan peilaten tehtiin luonnos varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvasta Hausjärvellä.
Aiheena työnkuva on ajankohtainen, koska varhaiskasvatuksen sosionomi työnimikkeenä on melko uusi. Tämä näkyi myös kirjallisuuskatsauksen aineistossa. Aineiston tutkimuksiin oli osallistunut vain yksi varhaiskasvatuksen sosionomi-nimikkeellä työskennellyt henkilö. Jatkotutkimuksena onkin hyödyllistä selvittää, miten varhaiskasvatuksen sosionomeina työskentelevät itse kokevat tehtäväkuvansa kehittymisen esimerkiksi viiden vuoden aikajänteellä.
The thesis was conducted as a literature review, and the data were analyzed using thematic content analysis. The material consisted of three master’s theses that focused on the work of social pedagogue in ECEC in daycare settings. The research question was: What tasks are included in the job description of a social pedagogue in early childhood education and care in a daycare center?
The knowledge base discusses early childhood education in Finland, the core competencies of social pedagogue in ECEC, as well as the importance of teamwork and the guidelines drawn up by Talentia association on the job description of social pedagogue in ECEC. In addition, the knowledge base examines the ECEC plan of Hausjärvi.
The results indicate that the role of social pedagogue in ECEC is broad and diverse, encompassing interaction, support, observation, planning, and implementation. Tasks include everyday educational work, supporting families through family work, service coordination, promoting the well-being and inclusion of children and families, and multidisciplinary collaboration. The work is carried out on three levels: with children, with families, and across professional disciplines. The conclusions examine these results in relation to the core competencies of the social pedagogue in ECEC. The findings are consistent with the guidelines provided by Talentia. Based on the literature review and the ECEC plan of Hausjärvi, a draft job description for the role was created for use in the municipality.
The topic is highly relevant, as the job title "social pedagogue in ECEC" is still relatively new. This was also reflected in the source literature, where only one prior study featured a respondent with work experience in that specific role. As a follow-up study, it would be beneficial to explore how professionals working under this title perceive the development of their job description over a period of, for example, five years.