Pelillistäminen kaveritaitojen harjoittelun tukena : Pakohuonepelin käyttö lasten vapaa-ajantoiminnassa
Hämäläinen, Pinja (2025)
Hämäläinen, Pinja
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817369
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea alakouluikäisten lasten kaveritaitojen kehittymistä pelillistämisen keinoin. Työssä suunniteltiin ja toteutettiin pakohuonepeli, jonka tavoitteena oli tarjota lapsille mielekäs, sosiaalisia taitoja kehittävä kokemus. Työelämäyhteistyökumppanina toimi Ahjolan Setlementti ry:n Tyttöjen Tupa ja Poikien Tupa, jonka toiminnan ohessa pakohuone toteutettiin. Toteutetun toiminnan lisäksi opinnäytetyön tuotoksena kehitettiin opas, jonka avulla lasten kanssa työskentelevät ammattilaiset voivat suunnitella ja toteuttaa vastaavanlaisen pakohuonepelin kasvatuksellisen vapaa-ajan toiminnan tueksi. Opas soveltuu hyödynnettäväksi myös esimerkiksi koulussa tai nuorisotoiminnassa, ja se liitettiin osaksi opinnäytetyötä.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui pelillistämisen ja pakohuonepelien pedagogisen käytön tarkastelulle. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin myös oppimisympäristöjä ja niiden tulevaisuutta, lasten sosiaalisia taitoja sekä ryhmässä toimimisen valmiuksia. Aineistona tuotosta eli opasta varten olivat tietoperustan lisäksi pakohuonepelin toteutuksen yhteydessä tehdyt havainnot sekä lapsille suunnattu palautekysely.
Pakohuonepelin toteutus osoitti, että leikillinen ja pelillisiä keinoja hyödyntävä toiminta edistää lasten sosiaalisten taitojen kehittymistä, kuten yhteistyökyvyn ja toisten huomioon ottamisen. Havainnot ja lasten antama palaute vahvistivat käsitystä siitä, että pelilliset menetelmät lisäävät ryhmän yhteenkuuluvuutta ja motivoivat osallistujia. Erityisesti ryhmätyön tekeminen ja pelin elämyksellisyys toistuivat lasten vastauksissa myönteisellä tavalla.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että pakohuonepeli soveltuu hyvin kaveritaitojen harjoittamiseen osana kasvatuksellista vapaa-ajan toimintaa. Työn tuotoksena syntynyt käytännönläheinen opas tukee ammattilaisia pakohuonepelin suunnittelussa ja toteutuksessa eri toimintaympäristöissä. Jatkossa pelillisten menetelmien käyttöä olisi hyödyllistä kehittää edelleen erityisesti sosiaalisten taitojen tukemisen välineenä, ja aiheesta kaivataan lisää tutkimusta erityisesti eri-ikäisten lasten ja nuorten ryhmissä.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui pelillistämisen ja pakohuonepelien pedagogisen käytön tarkastelulle. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin myös oppimisympäristöjä ja niiden tulevaisuutta, lasten sosiaalisia taitoja sekä ryhmässä toimimisen valmiuksia. Aineistona tuotosta eli opasta varten olivat tietoperustan lisäksi pakohuonepelin toteutuksen yhteydessä tehdyt havainnot sekä lapsille suunnattu palautekysely.
Pakohuonepelin toteutus osoitti, että leikillinen ja pelillisiä keinoja hyödyntävä toiminta edistää lasten sosiaalisten taitojen kehittymistä, kuten yhteistyökyvyn ja toisten huomioon ottamisen. Havainnot ja lasten antama palaute vahvistivat käsitystä siitä, että pelilliset menetelmät lisäävät ryhmän yhteenkuuluvuutta ja motivoivat osallistujia. Erityisesti ryhmätyön tekeminen ja pelin elämyksellisyys toistuivat lasten vastauksissa myönteisellä tavalla.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että pakohuonepeli soveltuu hyvin kaveritaitojen harjoittamiseen osana kasvatuksellista vapaa-ajan toimintaa. Työn tuotoksena syntynyt käytännönläheinen opas tukee ammattilaisia pakohuonepelin suunnittelussa ja toteutuksessa eri toimintaympäristöissä. Jatkossa pelillisten menetelmien käyttöä olisi hyödyllistä kehittää edelleen erityisesti sosiaalisten taitojen tukemisen välineenä, ja aiheesta kaivataan lisää tutkimusta erityisesti eri-ikäisten lasten ja nuorten ryhmissä.