Selkokielisen opetusmateriaalin kehittäminen S2-verkko-opetukseen puhtauspalvelualalla : opiskelumateriaalien tehtävien rikastaminen Taitotalossa
Ylimmäinen, Seija (2025)
Ylimmäinen, Seija
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052717065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052717065
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten oppimateriaaleja tulisi kehittää ja suunnata paremmin verkko-opiskeluun soveltuviksi. Taitotalon Jotpa-koulutukseen tuli laatia sisältö ja siihen opetusmateriaali. Tavoitteena oli parantaa materiaaleja erityisesti puhtauspalveluiden verkko-opiskelijoiden tarpeisiin, joiden äidinkieli ei ole suomi. Valmista opetusmateriaalia lähiopetukseen oli saatavilla, mutta haasteina oli esimerkiksi saavutettavuus ja selkokielisyys. Toisin kuin luokkahuoneessa verkko-opetuksessa opiskelumateriaali ja opetus voidaan kiteyttää: vähemmän luennointia ja enemmän tehtävää. Taustalla oli tarve parantaa verkko-opetuksen laatua ja materiaalien osalta saavutettavuutta, lisäksi materiaalien laadinnassa kiinnitettiin erityisesti huomiota selkokielisyyteen.
Kyselytutkimuksella kerättiin palautetta puhtauspalvelualaa opiskelleilta verkko-opiskelijoilta. Kysely toteutettiin Forms-sovelluksella. Kyselyllä kartoitettiin oppimista tukevia tekijöitä ja mahdollisia haasteita verkko-opiskelussa. Lisäksi kerättiin palautetta kurssin sisällöstä ja pyydettiin kehitysehdotuksia.
Vastaajia myös haastateltiin ryhmänä S2-pariopettajan avustuksella. Aineisto koostui opiskelijoiden vastauksista, jotka analysoitiin. Haastattelusta poimituista vastauksista tehtiin yhteenveto. Tutkimusjoukkona olivat puhtauspalvelualaa opiskelevat kahdella kurssilla opiskelleet verkko-opiskelijat. Aineisto kerättiin joulukuussa 2024.
Tulokset osoittivat, että kurssin sisältö koettiin pääosin selkeäksi ja ymmärrettäväksi. Opetusta tukemaan parannusehdotuksena esitettiin muun muassa visuaalisten elementtien lisäämistä.
Kyselytutkimuksella kerättiin palautetta puhtauspalvelualaa opiskelleilta verkko-opiskelijoilta. Kysely toteutettiin Forms-sovelluksella. Kyselyllä kartoitettiin oppimista tukevia tekijöitä ja mahdollisia haasteita verkko-opiskelussa. Lisäksi kerättiin palautetta kurssin sisällöstä ja pyydettiin kehitysehdotuksia.
Vastaajia myös haastateltiin ryhmänä S2-pariopettajan avustuksella. Aineisto koostui opiskelijoiden vastauksista, jotka analysoitiin. Haastattelusta poimituista vastauksista tehtiin yhteenveto. Tutkimusjoukkona olivat puhtauspalvelualaa opiskelevat kahdella kurssilla opiskelleet verkko-opiskelijat. Aineisto kerättiin joulukuussa 2024.
Tulokset osoittivat, että kurssin sisältö koettiin pääosin selkeäksi ja ymmärrettäväksi. Opetusta tukemaan parannusehdotuksena esitettiin muun muassa visuaalisten elementtien lisäämistä.