Kuluttajien suhtautuminen generatiivisen tekoälyn käyttöön yrityksien tuotteissa ja markkinointimateriaaleissa
Osmala, Aino (2025)
Osmala, Aino
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817392
Tiivistelmä
Viime vuosina generatiiviset tekoälyohjelmistot ovat kehittyneet nopeasti herättäen keskusteluita niiden käytöstä ja eettisyydestä. Generatiivisen tekoälyn tuotoksia on jo nähty kirjojen kansissa, tuotepakkauksissa ja mainoksissa, eikä niiden vastaanotto ole ollut kovin positiivinen somessa.
Tämän työn tavoitteena on selvittää, miten kuluttajat suhtautuvat generatiivisen tekoälyn tuottamiin kuviin yrityksien tuotteissa ja niihin liittyvissä markkinointimateriaaleissa. Työn alustuksena tarkastellaan, mitä generatiivinen tekoäly oikein on ja miten se toimii sekä mitä eettisiä ongelmia sen käyttöön liittyy. Tärkeänä osana ovat myös teoriat kuluttajakäyttäytymisestä ja päätöksentekoprosesseista.
Tutkimus kuluttajien suhtautumisesta generatiivisen tekoälyn käytöstä tehdään tapaustutkimuksien ja toissijaisen datan analysoinnin avulla. Näiden menetelmien avulla selvitetään, onko kuluttajien suhtautuminen negatiivisesti generatiivisen tekoälyn käyttöön vaikuttanut yritysten toimintaan. Analyysitapana käytetään myös tunneanalyysimenetelmää tunnistamaan sosiaalisesta mediasta kerättyjen kommenttien polariteetit ja toistuvat aiheet.
Tämän tutkimuksen tuloksena oli kuluttajien pääosin negatiivinen vastaanotto generatiivisen tekoälyn käyttöä kohtaan. Selvänä vähemmistönä olivat ihmiset, jotka pitivät sen käyttöä hyväksyttävänä tai kokivat sen neutraalina. Isoille yrityksille kuluttajien negatiivisuudella ei ollut näennäistä vaikutusta, mutta yksi pienyritys lupasi lopettavansa generatiivisen tekoälyn tuotosten käytön tänä vuonna. Näiden tietojen perusteella generatiivisen tekoälyn käyttö voi olla uhkana brändisuhteelle, mutta se vaihtelee hieman sen mukaan, minkälainen tuote on kyseessä ja miten iso yritys on sen takana.
Tämän työn tavoitteena on selvittää, miten kuluttajat suhtautuvat generatiivisen tekoälyn tuottamiin kuviin yrityksien tuotteissa ja niihin liittyvissä markkinointimateriaaleissa. Työn alustuksena tarkastellaan, mitä generatiivinen tekoäly oikein on ja miten se toimii sekä mitä eettisiä ongelmia sen käyttöön liittyy. Tärkeänä osana ovat myös teoriat kuluttajakäyttäytymisestä ja päätöksentekoprosesseista.
Tutkimus kuluttajien suhtautumisesta generatiivisen tekoälyn käytöstä tehdään tapaustutkimuksien ja toissijaisen datan analysoinnin avulla. Näiden menetelmien avulla selvitetään, onko kuluttajien suhtautuminen negatiivisesti generatiivisen tekoälyn käyttöön vaikuttanut yritysten toimintaan. Analyysitapana käytetään myös tunneanalyysimenetelmää tunnistamaan sosiaalisesta mediasta kerättyjen kommenttien polariteetit ja toistuvat aiheet.
Tämän tutkimuksen tuloksena oli kuluttajien pääosin negatiivinen vastaanotto generatiivisen tekoälyn käyttöä kohtaan. Selvänä vähemmistönä olivat ihmiset, jotka pitivät sen käyttöä hyväksyttävänä tai kokivat sen neutraalina. Isoille yrityksille kuluttajien negatiivisuudella ei ollut näennäistä vaikutusta, mutta yksi pienyritys lupasi lopettavansa generatiivisen tekoälyn tuotosten käytön tänä vuonna. Näiden tietojen perusteella generatiivisen tekoälyn käyttö voi olla uhkana brändisuhteelle, mutta se vaihtelee hieman sen mukaan, minkälainen tuote on kyseessä ja miten iso yritys on sen takana.