Markkina- ja kilpailija analyysi: Helsingin kuntosalit
Salonen, Sofia (2025)
Salonen, Sofia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817400
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Helsingin kuntosalien kilpailija tilannetta osana markkina- analyysia ja markkinatutkimusta.
Tutkimuskysymykseksi asetettiin: Onko Helsingin alueen markkinoilla tilaa uudelle kuntosalille, ja millaiset palvelut vastaisivat parhaiten kysyntään?
Tässä työssä keskityttiin tarkastelemaan erityisesti markkinatilannetta, kilpailijoita ja kysyntää. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kilpailija analyysia, markkina analyysia ja -tutkimusta. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa tehtiin kartoitus koko Helsingin kuntosali tarjonnasta, jonka jälkeen Benchmarking vertailu analyysi valituista itäisen Helsingin kuntosaleista. Lisäksi tehtiin SWOT- analyysi riskeistä perustaa uusi kuntosali valitulle alueelle. Osana markkinatutkimusta tehtiin kvantitatiivinen kysely maaliskuussa 2025, jonka tarkoitus oli selvittää ovatko kyselyn täyttäneet tyytyväisiä nykyisiin liikunta mahdollisuuksiin ja kuntosali tarjontaan, sekä kartoittaa olisiko alueella mahdollisuuksia uudelle kuntosalille.
Tulosten perusteella asukkaat kaipasivat alueelle uutta kuntosalia ja pitivät tärkeinä asioina keskeistä sijaintia, laajoja aukioloaikoja, kattavaa laite valikoimaa, sekä ryhmäliikuntatunteja.
Jatkotutkimusta voisi tehdä laajemmalla kyselyllä isommalle joukolle, jotta saataisiin kerättyä vielä laajempaa dataa.
Tutkimuskysymykseksi asetettiin: Onko Helsingin alueen markkinoilla tilaa uudelle kuntosalille, ja millaiset palvelut vastaisivat parhaiten kysyntään?
Tässä työssä keskityttiin tarkastelemaan erityisesti markkinatilannetta, kilpailijoita ja kysyntää. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kilpailija analyysia, markkina analyysia ja -tutkimusta. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa tehtiin kartoitus koko Helsingin kuntosali tarjonnasta, jonka jälkeen Benchmarking vertailu analyysi valituista itäisen Helsingin kuntosaleista. Lisäksi tehtiin SWOT- analyysi riskeistä perustaa uusi kuntosali valitulle alueelle. Osana markkinatutkimusta tehtiin kvantitatiivinen kysely maaliskuussa 2025, jonka tarkoitus oli selvittää ovatko kyselyn täyttäneet tyytyväisiä nykyisiin liikunta mahdollisuuksiin ja kuntosali tarjontaan, sekä kartoittaa olisiko alueella mahdollisuuksia uudelle kuntosalille.
Tulosten perusteella asukkaat kaipasivat alueelle uutta kuntosalia ja pitivät tärkeinä asioina keskeistä sijaintia, laajoja aukioloaikoja, kattavaa laite valikoimaa, sekä ryhmäliikuntatunteja.
Jatkotutkimusta voisi tehdä laajemmalla kyselyllä isommalle joukolle, jotta saataisiin kerättyä vielä laajempaa dataa.