Urheiluseuran markkinointistrategiat digitaalisessa ympäristössä
Berisha, Hamdi (2025)
Berisha, Hamdi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817402
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin digitaalista markkinointia urheiluseurojen näkökulmasta. Keskei siksi käsitteiksi määrittyivät digitaalinen markkinointi, urheiluseurat, sosiaalinen media, viestintä, yleisön sitouttaminen ja resurssien hallinta. Työn tavoitteena oli selvittää, miten urheiluseurat voivat hyödyntää digitaalisia keinoja tavoittaakseen kohdeyleisönsä tehokkaasti ja kehittääk seen omaa näkyvyyttään.
Digitaalinen markkinointi nähtiin työn keskiössä, sillä sen avulla urheiluseuroilla on mahdollisuus
lisätä tunnettuuttaan kustannustehokkaasti. Sosiaalinen media osoittautui merkittävimmäksi
viestintäkanavaksi, joka mahdollistaa vuorovaikutteisen yhteydenpidon kannattajiin. Viestinnän
suunnitelmallisuus ja yleisön sitouttaminen osoittautuivat keskeisiksi tekijöiksi aktiivisen osallis tumisen ja seurauskollisuuden edistämisessä.
Resurssien hallintaan kiinnitettiin erityistä huomiota, sillä urheiluseuroilla on usein käytössään
rajalliset taloudelliset ja ajalliset resurssit. Tulosten perusteella digitaalisen markkinoinnin kei noja voidaan soveltaa joustavasti eri kokoisissa organisaatioissa. Tuotettua tietoa voidaan hyö dyntää urheiluseurojen viestinnän kehittämisessä ja strategisessa suunnittelussa.
Digitaalinen markkinointi nähtiin työn keskiössä, sillä sen avulla urheiluseuroilla on mahdollisuus
lisätä tunnettuuttaan kustannustehokkaasti. Sosiaalinen media osoittautui merkittävimmäksi
viestintäkanavaksi, joka mahdollistaa vuorovaikutteisen yhteydenpidon kannattajiin. Viestinnän
suunnitelmallisuus ja yleisön sitouttaminen osoittautuivat keskeisiksi tekijöiksi aktiivisen osallis tumisen ja seurauskollisuuden edistämisessä.
Resurssien hallintaan kiinnitettiin erityistä huomiota, sillä urheiluseuroilla on usein käytössään
rajalliset taloudelliset ja ajalliset resurssit. Tulosten perusteella digitaalisen markkinoinnin kei noja voidaan soveltaa joustavasti eri kokoisissa organisaatioissa. Tuotettua tietoa voidaan hyö dyntää urheiluseurojen viestinnän kehittämisessä ja strategisessa suunnittelussa.