3D-pelikehitys Unity-pelimoottorilla
Hakala, Perttu (2025)
Hakala, Perttu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817422
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia pelikehitystä ja Unity-pelimoottorin toimintaa sekä sen tarjoamia mahdollisuuksia pelikehityksessä. Työ toteutettiin käytännönläheisesti opinnäytetyöntekijän oman peliprojektin kautta, ja siinä perehdyttiin pelin suunnitteluun, mekaniikkojen rakentamiseen ja eri työkalujen käyttöön kehitysprosessin eri vaiheissa.
Projektin aikana luotiin yksinkertainen 3D-tasohyppelypeli, jossa hyödynnettiin Unityn lisäksi myös Blenderiä mallintamiseen ja Audacityä ääniefektien luomiseen ja muokkaamiseen. Unityn Asset Store tarjosi valmiita resursseja, joiden avulla kehitys eteni sujuvammin ja voitiin keskittyä pelisuunnitteluun.
Toteutuksessa onnistuttiin, ja pelistä tuli toimiva kokonaisuus, jossa hyödynnettiin Unityn tärkeimpiä ominaisuuksia ja työkaluja. Tuloksia voivat hyödyntää erityisesti aloittelevat pelikehittäjät, jotka etsivät käytännön esimerkkiä projektin toteutuksesta.
Jatkokehitykselle on paljon mahdollisuuksia. Peliä voisi laajentaa uusilla kentillä, hahmoilla ja vihollistyypeillä. Peliin voisi lisätä kerättäviä tehosteita, kuten aseita tai tilapäisiä erikoiskykyjä. Peli toimii hyvänä pohjana jatkokehitykselle, sillä siihen on rakennettu keskeisimmät pelin toiminnallisuudet, joiden päälle uusia ominaisuuksia on helppo lisätä.
Projektin aikana luotiin yksinkertainen 3D-tasohyppelypeli, jossa hyödynnettiin Unityn lisäksi myös Blenderiä mallintamiseen ja Audacityä ääniefektien luomiseen ja muokkaamiseen. Unityn Asset Store tarjosi valmiita resursseja, joiden avulla kehitys eteni sujuvammin ja voitiin keskittyä pelisuunnitteluun.
Toteutuksessa onnistuttiin, ja pelistä tuli toimiva kokonaisuus, jossa hyödynnettiin Unityn tärkeimpiä ominaisuuksia ja työkaluja. Tuloksia voivat hyödyntää erityisesti aloittelevat pelikehittäjät, jotka etsivät käytännön esimerkkiä projektin toteutuksesta.
Jatkokehitykselle on paljon mahdollisuuksia. Peliä voisi laajentaa uusilla kentillä, hahmoilla ja vihollistyypeillä. Peliin voisi lisätä kerättäviä tehosteita, kuten aseita tai tilapäisiä erikoiskykyjä. Peli toimii hyvänä pohjana jatkokehitykselle, sillä siihen on rakennettu keskeisimmät pelin toiminnallisuudet, joiden päälle uusia ominaisuuksia on helppo lisätä.