HERKKÄ MIELI, HEKTINEN PÄÄ : Äänisuunnittelu kahteen näytelmään täysin eri lähtökohdista
Myllymäki, Tuukka (2015)
Myllymäki, Tuukka
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504174463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504174463
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa tarkastellaan teatteri-ilmaisun ohjaajaa äänisuunnittelijan työssä. Tutkimuksessa käytetään hyväkseen teatteri-ilmaisun ohjaajan opintojen dramaturgisia kokonaisuuksia. Opinnäytetyössä käytetään fenomenologista tutkimusmenetelmää, joka tutkii asiakohdetta ihmisen oppiessa havaintojensa ja kokemuksiensa kautta.
Tutkimuksen pohjana toimii käytännöntyön kautta kirjoitetut havainnot opintopäiväkirjaan, koneelle tallentuneet äänitöiden eri vaiheet sekä kahteen näytelmään suunnitelluista ja toteutetuista valmiista äänitöistä. Lisäksi käytössä on äänityöskentelyä ja -suunnittelua
käsittelevää kirjallisuutta sekä haastattelut osalta näytelmien tekijöiltä ja äänisuunnittelun ammattilaiselta.
Opinnäytetyössä tutkitaan, kuinka kahteen näytelmään toteutetaan eri menetelmillä laadukkaat ja dramaturgisesti toimivat äänityöt. Ensimmäisessä näytelmässä äänisuunnitelma ja sen toteutus rakentuivat harjoittelun kanssa yhtä matkaa, jossa äänisuunnittelija osallistui harjoituksiin. Toisessa näytelmässä äänisuunnitelma haki muotoaan näytelmän harjoitusten edetessä, mutta äänisuunnittelija ei pystynyt
osallistumaan harjoituksiin.
Opinnäytetyössä kuvataan teatteri-ilmaisun ohjaajan kykyä myötäelää projektin mukana ja rakentaa oma kerronnallinen äänimaisemakokonaisuus. Tutkimuksen kautta voidaan todeta, että näytelmäprosessissa mukana olo tukee äänisuunnitelman rakentumista ja kokonaisuutta.
Tutkimuksen pohjana toimii käytännöntyön kautta kirjoitetut havainnot opintopäiväkirjaan, koneelle tallentuneet äänitöiden eri vaiheet sekä kahteen näytelmään suunnitelluista ja toteutetuista valmiista äänitöistä. Lisäksi käytössä on äänityöskentelyä ja -suunnittelua
käsittelevää kirjallisuutta sekä haastattelut osalta näytelmien tekijöiltä ja äänisuunnittelun ammattilaiselta.
Opinnäytetyössä tutkitaan, kuinka kahteen näytelmään toteutetaan eri menetelmillä laadukkaat ja dramaturgisesti toimivat äänityöt. Ensimmäisessä näytelmässä äänisuunnitelma ja sen toteutus rakentuivat harjoittelun kanssa yhtä matkaa, jossa äänisuunnittelija osallistui harjoituksiin. Toisessa näytelmässä äänisuunnitelma haki muotoaan näytelmän harjoitusten edetessä, mutta äänisuunnittelija ei pystynyt
osallistumaan harjoituksiin.
Opinnäytetyössä kuvataan teatteri-ilmaisun ohjaajan kykyä myötäelää projektin mukana ja rakentaa oma kerronnallinen äänimaisemakokonaisuus. Tutkimuksen kautta voidaan todeta, että näytelmäprosessissa mukana olo tukee äänisuunnitelman rakentumista ja kokonaisuutta.