3D Gaussian Splatting pelimoottoriympäristössä
Valtonen, Jonas (2025)
Valtonen, Jonas
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817352
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on ottaa selvää, kuinka 3D Gaussian Splatting -tekniikka toimii pelimoottoriympäristössä, kuten pelimoottorissa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Lapin ammattikorkeakoulun ohjelmistotekniikan laboratorio FrostBit.
Opinnäytetyön tietoperustassa hyödynnetään nettiartikkeleita, YouTube-videota sekä opinnäytetyön tekijän omia dokumentaatioita sekä näkemyksiä. Opinnäytetyössä kerrotaan lyhyesti teoriaa liittyen aihealueeseen sekä kerrotaan, miten tehdä 3D Gaussian Splatting -tekniikalla tehtyjä pistepilviä ja miten käyttää niitä eri ohjelmissa.
Opinnäytetyön tuloksena saadaan tutkijan eli opinnäytetyön tekijän näkemyksiä 3D Gaussian Splatting -tekniikan hyötykäytöstä pelimoottori- ja mallinnusohjelmissa sekä edellä mainittua tekniikkaa verrataan myös fotogrammetriaan. Opinnäytetyön lopussa käydään läpi tutkimuskysymykseen liittyvä tulosanalyysi sekä pohdinta.
Opinnäytetyön tietoperustassa hyödynnetään nettiartikkeleita, YouTube-videota sekä opinnäytetyön tekijän omia dokumentaatioita sekä näkemyksiä. Opinnäytetyössä kerrotaan lyhyesti teoriaa liittyen aihealueeseen sekä kerrotaan, miten tehdä 3D Gaussian Splatting -tekniikalla tehtyjä pistepilviä ja miten käyttää niitä eri ohjelmissa.
Opinnäytetyön tuloksena saadaan tutkijan eli opinnäytetyön tekijän näkemyksiä 3D Gaussian Splatting -tekniikan hyötykäytöstä pelimoottori- ja mallinnusohjelmissa sekä edellä mainittua tekniikkaa verrataan myös fotogrammetriaan. Opinnäytetyön lopussa käydään läpi tutkimuskysymykseen liittyvä tulosanalyysi sekä pohdinta.