Mobiilisovelluksen suunnittelu ja prototypointi
Pihlajamaa, Henna (2025)
Pihlajamaa, Henna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817445
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817445
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja luoda käyttöliittymäsuunnittelun periaatteita noudattaen prototyypit Ruokakaappi-sovelluksesta. Sovelluksen keskeisenä tavoitteena on tukea käyttäjän arjen hallintaa, vähentäämuistikuormaa sekä omalta osaltaan edistää suunnitelmallista ja vastuullista kuluttamista.
Työn lähtökohtana oli tekijän omasta elämästä noussut tarve yhdistää useita arjessa käytettyjä digitaalisia työkaluja, kuten ostoslistojen luominen ja kodin ruokatilanteen seuraaminen yhden sovelluksen alle. Työn pääasiallisena tavoitteena oli mukailla käyttöliittymäsuunnittelun prosessia ja sen pohjalta luoda kaksi prototyyppiä, jotka esittelevät sovelluksen toiminnallisuudet konkreettisella tasolla.
Työn tietoperustassa hyödynnettiin käyttöliittymäsuunnittelun ja palvelumuotoilun keskeisiä teorioita, kuten design thinking -menetelmää, Nielsenin heuristiikkoja sekä saavutettavuuden periaatteita sovelluskehittämisessä. Lisäksi työn teoriaosuuteen sisältyi syvällisempi tarkastelu mobiilisovellusten käytettävyydestä, käyttöliittymäsuunnittelun elementeistä ja visuaalisen suunnittelun keskeisistä periaatteista.
Toiminnalliseen osuuteen sisältyi Ruokakaappi-sovelluksen syntymisen ja ideoinnin avaaminen, käyttäjäpolun luominen sekä visuaalisen ilmeen suunnittelu. Varsinainen käytännön suunnittelutyö toteutettiin Figmalla, jonka avulla luotiin molemmat työssä esitellyt prototyypit. Työ painottui visuaalisen käyttöliittymän sekä sovelluksen toimintalogiikan suunnitteluun ja prototyyppien luomiseen ja sen ulkopuolelle rajattiin sovelluksen ohjelmointi ja julkaisu sekä kaikki käyttäjätestaukseen liittyvä.
Työn tuotoksena syntyi matalan ja korkean tarkkuustason prototyypit, jotka havainnollistavat Ruokakaappi sovelluksen keskeiset toiminnot: kuittien lisäämisen, muistutustoiminnon, ostoslistojen luomisen sekä useiden ruokakaappien ylläpidon.
Korkean tarkkuustason prototyyppi osoitti onnistunutta soveltamiskykyä käytettävyysperiaatteisiin, kuten selkeyteen, visuaaliseen hierarkiaan ja saavutettavuuteen liittyen. Käyttäjäkeskeisen suunnitteluun ja sen elementteihin peilaten toteutus vastasi suurimmalta osin hyvän käytettävyyden kriteereitä. Vastuullisuusnäkökulmasta työssä luotu tuotos onnistui erityisesti saavutettavuuden huomioimisessa. Kokonaisuutena työn lopullinen tuotos täytti sille asetetut tavoitteet onnistuneesti.
Työn lähtökohtana oli tekijän omasta elämästä noussut tarve yhdistää useita arjessa käytettyjä digitaalisia työkaluja, kuten ostoslistojen luominen ja kodin ruokatilanteen seuraaminen yhden sovelluksen alle. Työn pääasiallisena tavoitteena oli mukailla käyttöliittymäsuunnittelun prosessia ja sen pohjalta luoda kaksi prototyyppiä, jotka esittelevät sovelluksen toiminnallisuudet konkreettisella tasolla.
Työn tietoperustassa hyödynnettiin käyttöliittymäsuunnittelun ja palvelumuotoilun keskeisiä teorioita, kuten design thinking -menetelmää, Nielsenin heuristiikkoja sekä saavutettavuuden periaatteita sovelluskehittämisessä. Lisäksi työn teoriaosuuteen sisältyi syvällisempi tarkastelu mobiilisovellusten käytettävyydestä, käyttöliittymäsuunnittelun elementeistä ja visuaalisen suunnittelun keskeisistä periaatteista.
Toiminnalliseen osuuteen sisältyi Ruokakaappi-sovelluksen syntymisen ja ideoinnin avaaminen, käyttäjäpolun luominen sekä visuaalisen ilmeen suunnittelu. Varsinainen käytännön suunnittelutyö toteutettiin Figmalla, jonka avulla luotiin molemmat työssä esitellyt prototyypit. Työ painottui visuaalisen käyttöliittymän sekä sovelluksen toimintalogiikan suunnitteluun ja prototyyppien luomiseen ja sen ulkopuolelle rajattiin sovelluksen ohjelmointi ja julkaisu sekä kaikki käyttäjätestaukseen liittyvä.
Työn tuotoksena syntyi matalan ja korkean tarkkuustason prototyypit, jotka havainnollistavat Ruokakaappi sovelluksen keskeiset toiminnot: kuittien lisäämisen, muistutustoiminnon, ostoslistojen luomisen sekä useiden ruokakaappien ylläpidon.
Korkean tarkkuustason prototyyppi osoitti onnistunutta soveltamiskykyä käytettävyysperiaatteisiin, kuten selkeyteen, visuaaliseen hierarkiaan ja saavutettavuuteen liittyen. Käyttäjäkeskeisen suunnitteluun ja sen elementteihin peilaten toteutus vastasi suurimmalta osin hyvän käytettävyyden kriteereitä. Vastuullisuusnäkökulmasta työssä luotu tuotos onnistui erityisesti saavutettavuuden huomioimisessa. Kokonaisuutena työn lopullinen tuotos täytti sille asetetut tavoitteet onnistuneesti.