Mielen johtaminen ja tunneäly esihenkilötyössä
Soitu, Vera (2025)
Soitu, Vera
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817439
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817439
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin tunneälyn ja mielen johtamisen merkitystä esihenkilötyössä. Tavoitteena oli selvittää kuinka esihenkilöt johtavat omaa mieltään ja miten he hyödyntävät työssään tunneälyä. Tunneälyllä tarkoitetaan tunteiden ymmärtämistä ja niiden hallintaa. Mielen johtaminen taas perustuu oman ajattelun, tunteiden ja tekemisen ohjaamiseen.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea esihenkilöä eri aloilta. Haastattelumenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastattelu toteutettiin anonyymina. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Teoreettinen viitekehys käsittelee mielen johtamista ja tunneälyä niin yleisellä tasolla kuin myös esihenkilötason näkökulmasta. Tarkoituksena oli luoda kattava mutta syvällinen käsitys siitä, mitä tutkittavasta aiheesta jo tiedetään. Tutkimus on liitetty aiheen teoriaan ja tutkimustuloksia on arvioitu yhdessä teorian kanssa.
Tutkimuksesta selvisi, että esihenkilötyössä sovelletaan useita mielen johtamisen keinoja. Ajattelun ohjaaminen positiiviseen suuntaan nousi keskeiseksi tavaksi johtaa mieltään. Tulosten perusteella tunneäly oli vahvasti läsnä esihenkilötyössä. Haastateltavilta löytyi useita tunneälykkäitä toimintatapoja. Kyky hallita omia tunteita oli olennaisessa roolissa tunneälyn hyödyntämisessä esihenkilötyössä. Voidaan todeta, että tunneäly ja mielen johtaminen ovat olennaisia taitoja esihenkilötyössä.
Siitä huolimatta, vaikka päätavoitteena oli löytää konkreettisia tekijöitä, joiden avulla voi johtaa omaa mieltään ja hyödyntää työssään tunneälyä, voidaan todeta, että lopulta kysymys on kuitenkin omasta subjektiivisesta kokemuksesta.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea esihenkilöä eri aloilta. Haastattelumenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastattelu toteutettiin anonyymina. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Teoreettinen viitekehys käsittelee mielen johtamista ja tunneälyä niin yleisellä tasolla kuin myös esihenkilötason näkökulmasta. Tarkoituksena oli luoda kattava mutta syvällinen käsitys siitä, mitä tutkittavasta aiheesta jo tiedetään. Tutkimus on liitetty aiheen teoriaan ja tutkimustuloksia on arvioitu yhdessä teorian kanssa.
Tutkimuksesta selvisi, että esihenkilötyössä sovelletaan useita mielen johtamisen keinoja. Ajattelun ohjaaminen positiiviseen suuntaan nousi keskeiseksi tavaksi johtaa mieltään. Tulosten perusteella tunneäly oli vahvasti läsnä esihenkilötyössä. Haastateltavilta löytyi useita tunneälykkäitä toimintatapoja. Kyky hallita omia tunteita oli olennaisessa roolissa tunneälyn hyödyntämisessä esihenkilötyössä. Voidaan todeta, että tunneäly ja mielen johtaminen ovat olennaisia taitoja esihenkilötyössä.
Siitä huolimatta, vaikka päätavoitteena oli löytää konkreettisia tekijöitä, joiden avulla voi johtaa omaa mieltään ja hyödyntää työssään tunneälyä, voidaan todeta, että lopulta kysymys on kuitenkin omasta subjektiivisesta kokemuksesta.