Factors influencing organizational knowledge management : knowledge transfer in two local finance companies
Saretsalo, Mariel (2015)
Saretsalo, Mariel
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504164429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504164429
Tiivistelmä
Organisaation kilpailukyky varmistetaan tunnistamalla liiketoiminnan kannalta olennainen tietämys ja taidot. Tietämystä on jaettava ja hyödynnettävä toiminnan kehittämisessä. Hiljainen tieto on yksilöllistä, kokemusperäistä ja ajan myötä kertynyttä tietämystä, joka jaettuna kaikkien organisaation jäsenten käyttöön vahvistaa koko organisaatiota ja mahdollistaa tavoitellun kilpailuedun kiristyneillä markkinoilla.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia rahoitusalan esimiesten näkemyksiä hiljaisesta tiedosta ja siihen liittyvistä siirtämisen keinoista ja haasteista. Olennaista työyhteisön menestymiselle on jäsenten kyky ja halu jakaa organisaatiossa olevaa tietoa, jota organisaation johto ja esimiehet voivat toiminnallaan tukea.
Tutkimuksen empiirinen runko on luotu tutkimalla ja analysoimalla teoreettista osuutta yhdessä haastatteluista saaduilla tuloksilla. Aineiston keruuseen on käytetty sekundaarisia lähteitä, kuten kirjoja, artikkeleita ja sähköisiä aineistoja. Laadullinen tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahta rahoitusalan esimiestä.
Tutkimuksen tuloksena oli, että motivaatio ja asenteelliset tekijät vaikuttavat niin tiedon siirtoon kuin uuden tiedon etsimiseen. Myös aiemmin omattu tieto vaikuttaa uuden tiedon sisäistämiseen. Organisaatio voi kulttuurillaan ja palkkiojärjestelmällään edistää tiedon siirtoa. Rahoitusalan ei suoranaisesti koettu olevan riippuvainen tiedon määrästä, mutta tiedon tulisi olla ajan tasalla, minkä vuoksi tiedonsiirtoa pidetään jatkuvana prosessina.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia rahoitusalan esimiesten näkemyksiä hiljaisesta tiedosta ja siihen liittyvistä siirtämisen keinoista ja haasteista. Olennaista työyhteisön menestymiselle on jäsenten kyky ja halu jakaa organisaatiossa olevaa tietoa, jota organisaation johto ja esimiehet voivat toiminnallaan tukea.
Tutkimuksen empiirinen runko on luotu tutkimalla ja analysoimalla teoreettista osuutta yhdessä haastatteluista saaduilla tuloksilla. Aineiston keruuseen on käytetty sekundaarisia lähteitä, kuten kirjoja, artikkeleita ja sähköisiä aineistoja. Laadullinen tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahta rahoitusalan esimiestä.
Tutkimuksen tuloksena oli, että motivaatio ja asenteelliset tekijät vaikuttavat niin tiedon siirtoon kuin uuden tiedon etsimiseen. Myös aiemmin omattu tieto vaikuttaa uuden tiedon sisäistämiseen. Organisaatio voi kulttuurillaan ja palkkiojärjestelmällään edistää tiedon siirtoa. Rahoitusalan ei suoranaisesti koettu olevan riippuvainen tiedon määrästä, mutta tiedon tulisi olla ajan tasalla, minkä vuoksi tiedonsiirtoa pidetään jatkuvana prosessina.