Opas tekoälypalveluiden hyödyntämiseen sosiaalisen median sisällöntuotannossa
Ilomäki, Joona (2025)
Ilomäki, Joona
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817453
Tiivistelmä
Digitaalisen markkinoinnin merkitys on kasvanut ja erityisesti sosiaalinen media on noussut keskeiseksi aiheeksi yritysten viestinnässä. Tekoäly tarjoaa uusia mahdollisuuksia sisällöntuotannon tehostamiseen, erityisesti toistuvien ja aikaa vievien tehtävien automatisoinnissa. Tämän kehittämistyön tavoitteena oli tunnistaa sosiaalisen median sisällöntuotannon manuaalisia vaiheita ja kehittää tekoälypohjainen ratkaisu niiden tehostamiseksi toimeksiantajalle, Arctic Virtual Trade Oy:lle.
Työ toteutettiin kehittämistutkimuksena, joka yhdisti teoreettisen ja käytännön lähestymistavan. Tieto-perusta koostui ajankohtaisista lähteistä, jotka käsittelivät tekoälyn roolia digitaalisessa markkinoinnissa ja sisällöntuotannossa. Käytännön osuudessa kartoitettiin sisällöntuotannon nykytila, tunnistettiin manuaa-liset työvaiheet, valittiin sopivat tekoälyratkaisut ja testattiin niiden vaikutusta työn tehokkuuteen ja sisäl-lön laatuun.
Tuloksena syntyi konkreettinen opas/malli, joka esittelee selkeän ja helposti käyttöönotettavan tavan hyödyntää tekoälypalveluita sosiaalisen median sisällöntuotannossa. Ohjeistus sisältää esimerkkejä, suo-siteltuja työkaluja ja suuntaa antavan mallin tekoälyn käytöstä eri vaiheissa. Kehitetty ratkaisu paransi sisällöntuotannon tehokkuutta säilyttäen tai jopa parantaen sisällön laatua.
Opasta voidaan tulevaisuudessa kehittää enemmän listaamalla siihen enemmän manuaalisia
Työ toteutettiin kehittämistutkimuksena, joka yhdisti teoreettisen ja käytännön lähestymistavan. Tieto-perusta koostui ajankohtaisista lähteistä, jotka käsittelivät tekoälyn roolia digitaalisessa markkinoinnissa ja sisällöntuotannossa. Käytännön osuudessa kartoitettiin sisällöntuotannon nykytila, tunnistettiin manuaa-liset työvaiheet, valittiin sopivat tekoälyratkaisut ja testattiin niiden vaikutusta työn tehokkuuteen ja sisäl-lön laatuun.
Tuloksena syntyi konkreettinen opas/malli, joka esittelee selkeän ja helposti käyttöönotettavan tavan hyödyntää tekoälypalveluita sosiaalisen median sisällöntuotannossa. Ohjeistus sisältää esimerkkejä, suo-siteltuja työkaluja ja suuntaa antavan mallin tekoälyn käytöstä eri vaiheissa. Kehitetty ratkaisu paransi sisällöntuotannon tehokkuutta säilyttäen tai jopa parantaen sisällön laatua.
Opasta voidaan tulevaisuudessa kehittää enemmän listaamalla siihen enemmän manuaalisia