Tunnetaito-osaaminen työikäisten mielenterveyskuntoutujien ohjaamisessa
Kuuppelomäki, Viivi (2025)
Kuuppelomäki, Viivi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917902
Tiivistelmä
Tunnetaito-osaamista on tutkittu melko vähän työikäisten mielenterveyskuntoutujien ohjaajien näkökulmasta. Sen sijaan tunnetaitoihin liittyvää tutkimustietoa ja materiaaleja on runsaasti saatavilla lapsille, nuorille sekä heidän kanssaan työskenteleville. Työikäisten asiakasryhmien parissa työskenteleville tällaisia tutkimustietoja ja materiaaleja on huomattavasti vähemmän tarjolla. Opinnäytetyössä tutkittiin ohjaajien näkemyksiä tunnetaito-osaamisen merkityksestä työikäisten mielenterveyskuntoutujien ohjaamisessa sekä työssä jaksamisessa. Työn tavoitteena oli tuoda esille ohjaajien näkemyksiä tunnetaito-osaamisen merkityksestä ohjaustyössä. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelu toteutettiin ryhmämuotoisena. Kohderyhmäksi valikoitui toimeksiantajan työntekijät, jotka työskentelevät työikäisten kuntoutujien kanssa. Opinnäytetyön tuloksista ilmenee, että tunteet ovat olen-nainen osa mielenterveyskuntoutujien kanssa työskentelyä, ja niiden tunnistaminen, säätely ja jakaminen ovat keskeisiä ammattitaitoon kuuluvia elementtejä. Tunteiden avoin käsittely nähdään voimavarana niin työntekijän hyvinvoinnin kuin asiakassuhteidenkin kannalta. Työyhteisön tuki ja toimiva vuorovaikutus nousevat ratkaisevaksi tekijäksi tunnekuormituksen hallinnassa. Koska työikäisten tunnetaito-osaamista on tutkittu varsin vähän, lisätutkimuksia tarvitaan useasta näkökulmasta. Mielenterveyskuntoutujien näkemyksiä ohjaajien tunnetaito-osaamisesta olisi hyödyllistä tutkia. Lisäksi sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden saa-man tunnetaito-opetuksen tutkiminen olisi tarpeellista, jotta saataisiin tietoa mahdollisista sosiaali- ja terveysalan koulutuksen sisällöllisistä kehittämistarpeista.