Sanastin - mobiililaitteelle suunnattu puheentuoton avustaja
Suoanttila, Johannes (2025)
Suoanttila, Johannes
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817522
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää käyttäjäkeskeisen suunnittelun viitekehyksen perusteella suomenkielinen mobiilisovellusprototyyppi (Sanastin) kommunikoinnin apuvälineeksi henkilölle, jolla on afasia ja oikeanpuoleinen halvaus. Työn tarkoituksena oli vastata yksityishenkilönä toimineen tilaajan tarpeeseen saada helppokäyttöinen ja saavutettava puhetta tukeva ja korvaava (AAC) sovellus, jollaisia ei suomenkielisenä markkinoilta löytynyt. Kehittämistehtävinä oli tunnistaa käyttäjän keskeiset kommunikointiin ja käytettävyyteen liittyvät tarpeet sekä selvittää, miten ne voidaan huomioida prototyypin suunnittelussa.
Työssä tunnistettiin keskeisiksi tarpeiksi sovelluksen äärimmäinen yksinkertaisuus ja selkeys, motorinen saavutettavuus (erityisesti yhden käden käyttö ja suuret kosketuskohteet), kommunikoinnin tehokkuutta tukevat toiminnot (kuten haku ja suosikit) sekä täydellinen suomenkielisyys. Näihin tarpeisiin vastattiin kehittämällä 12-osaisessa, iteratiivisessa työpajasarjassa tiiviissä yhteistyössä tilaajan kanssa Figma-prototyyppi. Kehitetty Sanastin-prototyyppi osoittaa konkreettisen ratkaisumallin: se sisältää selkeän kategoriapohjaisen rakenteen, suuret painikkeet ja hyvät kontrastit, tekstistä puheeksi -toiminnon sekä validoi hakutoiminnon ja suosikkilistan konseptit. Prototyyppi vastaa tilaajan tarpeisiin tarjoamalla räätälöidyn, helppokäyttöisen ja saavutettavan kommunikoinnin apuvälineen konseptin, jonka käyttäjä koki työpajoissa hyödylliseksi ja helppokäyttöiseksi.
Prototyypin pohjalta suunnitellun sovelluksen jatkokehityksessä keskitytään haku- ja suosikkitoimintojen täyteen tekniseen toteutukseen, sanaston merkittävään laajentamiseen sekä käyttäjän mahdollisuuksiin lisätä ja muokata omaa sisältöä, mukaan lukien sanat, kuvat ja äänitteet. Tulevaisuudessa suunnitelmissa on myös käyttötilastojen raportointi ja tekoälyn hyödyntämisen tutkiminen sovelluksen toiminnallisuuksien parantamiseksi. Laajempi käyttöönotto edellyttää teknisen toteutuksen lisäksi testausta laajemmalla ja monimuotoisemmalla käyttäjäryhmällä.
Työssä tunnistettiin keskeisiksi tarpeiksi sovelluksen äärimmäinen yksinkertaisuus ja selkeys, motorinen saavutettavuus (erityisesti yhden käden käyttö ja suuret kosketuskohteet), kommunikoinnin tehokkuutta tukevat toiminnot (kuten haku ja suosikit) sekä täydellinen suomenkielisyys. Näihin tarpeisiin vastattiin kehittämällä 12-osaisessa, iteratiivisessa työpajasarjassa tiiviissä yhteistyössä tilaajan kanssa Figma-prototyyppi. Kehitetty Sanastin-prototyyppi osoittaa konkreettisen ratkaisumallin: se sisältää selkeän kategoriapohjaisen rakenteen, suuret painikkeet ja hyvät kontrastit, tekstistä puheeksi -toiminnon sekä validoi hakutoiminnon ja suosikkilistan konseptit. Prototyyppi vastaa tilaajan tarpeisiin tarjoamalla räätälöidyn, helppokäyttöisen ja saavutettavan kommunikoinnin apuvälineen konseptin, jonka käyttäjä koki työpajoissa hyödylliseksi ja helppokäyttöiseksi.
Prototyypin pohjalta suunnitellun sovelluksen jatkokehityksessä keskitytään haku- ja suosikkitoimintojen täyteen tekniseen toteutukseen, sanaston merkittävään laajentamiseen sekä käyttäjän mahdollisuuksiin lisätä ja muokata omaa sisältöä, mukaan lukien sanat, kuvat ja äänitteet. Tulevaisuudessa suunnitelmissa on myös käyttötilastojen raportointi ja tekoälyn hyödyntämisen tutkiminen sovelluksen toiminnallisuuksien parantamiseksi. Laajempi käyttöönotto edellyttää teknisen toteutuksen lisäksi testausta laajemmalla ja monimuotoisemmalla käyttäjäryhmällä.