Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Autismikirjon häiriöiden hoitotyö alle kouluikäisillä lapsilla : neuvolan hoitokäytännöt ja varhainen tukeminen

Ali, Saamia; Moalin, Faadumo (2025)

 
Avaa tiedosto
Ali_ Moalin.pdf (447.7Kt)
Lataukset: 


Ali, Saamia
Moalin, Faadumo
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052918013
Tiivistelmä
Autismikirjon häiriö on neurobiologinen kehityshäiriö, joka vaikuttavaa lapsen vuorovaikutukseen, kommunikaatioon ja käyttäytymiseen. Varhainen tunnistaminen ja tuki ovat keskeisiä tekijöitä alle kouluikäisen lapsen kehityksen ja hyvinvoinnin edistämisessä. Lapsen kehityksen ymmärtämiseksi neuvoloissa on kehitetty erilaisia seurantamenetelmiä.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää alle kouluikäisten autismikirjon lasten hoitotyötä ja varhaistukea Suomessa sekä, miten neuvolat osallistuvat autismikirjon lasten hoitotyöhön ja diagnosointiin. Tavoitteena oli lisätä tietoa siitä, miten neuvoloiden toimintakäytännöt voivat vaikuttaa autismin varhaiseen havaitsemiseen sekä millaisia hoito- ja tukimuotoja on saatavilla. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, johon valikoitui kuusi (n=6) tutkimusta. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällön analyysin avulla.

Tuloksista ilmeni, että varhaiset tunnistamismenetelmät edistävät autismikirjon häiriöiden havaitsemista varhaisessa vaiheessa. Yksilöllinen hoitotyö mahdollistaa lapsen kehityksen tukemisen omien vahvuuksiensa ja haasteidensa pohjalta. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että varhainen tunnistaminen ja tarpeisiin muokattu hoito ovat keskeisiä tekijöitä alle kouluikäisten lasten autismikirjon häiriön hoitotyössä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste