Koulusosionomi ennaltaehkäisevässä työssä kouluympäristössä
Pohjola, Pinja; Salminen, Siiri (2025)
Pohjola, Pinja
Salminen, Siiri
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917981
Tiivistelmä
Tutkimustyön lähtökohtana oli tuottaa uutta ja ajankohtaista tietoa kouluympäristön haasteista sekä selvittää millaista ennaltaehkäisevää työtä koulusosionomin roolissa voisi kouluympäristössä toteuttaa. Tutkimustyön tavoitteena oli tuoda esille koulussa ilmeneviä keskeisiä haasteita sekä selvittää koulun henkilöstön näkemyksiä siitä, nähdäänkö koulusosionomi tarpeellisena kyseisessä koulussa ja millaista tukea hän voisi tarjota. Tutkimustyön toimeksiantajana on Salon kaupunki ja tutkimusaineisto on kerätty Salossa sijaitsevasta keskisuuresta alakoulusta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin kahdella sähköisellä kyselylomakkeella, jotka luotiin Webropol- kyselysovelluksen avulla. Tutkimusaineistoa kerättiin salolaisen alakoulun lisäksi Sosionomien uraverkosto Facebook-ryhmästä. Tutkimusaineisto analysoitiin hyödyntämällä temaattista analyysia.
Tutkimustulokset osoittavat koulun haasteiden olevan moninaisia. Erityisesti oppilaiden mielenterveys- ja neuropsykiatriset haasteet ovat kasvaneet merkittävästi. Edellä mainittujen huolenaiheiden lisäksi aineistosta nousi esiin muun muassa kiire, resurssipula, vanhemmuuden katoaminen, puhelinriippuvuus sekä kulttuurierot. Ennaltaehkäisevää työtä kaivattiin koulun arkeen erityisesti jalkautumisen muodossa niin oppitunneille kuin välitunneille. Koulusosionomin rooli nähtiin tärkeänä ongelmien ratkaisemisessa sekä läsnäolossa siellä, missä tukea kaivataan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin kahdella sähköisellä kyselylomakkeella, jotka luotiin Webropol- kyselysovelluksen avulla. Tutkimusaineistoa kerättiin salolaisen alakoulun lisäksi Sosionomien uraverkosto Facebook-ryhmästä. Tutkimusaineisto analysoitiin hyödyntämällä temaattista analyysia.
Tutkimustulokset osoittavat koulun haasteiden olevan moninaisia. Erityisesti oppilaiden mielenterveys- ja neuropsykiatriset haasteet ovat kasvaneet merkittävästi. Edellä mainittujen huolenaiheiden lisäksi aineistosta nousi esiin muun muassa kiire, resurssipula, vanhemmuuden katoaminen, puhelinriippuvuus sekä kulttuurierot. Ennaltaehkäisevää työtä kaivattiin koulun arkeen erityisesti jalkautumisen muodossa niin oppitunneille kuin välitunneille. Koulusosionomin rooli nähtiin tärkeänä ongelmien ratkaisemisessa sekä läsnäolossa siellä, missä tukea kaivataan.