Myyntiyrityksen brändääminen asiakkaille : case Meetit
Nevä, Kasperi; Parkkonen, Erno (2025)
Nevä, Kasperi
Parkkonen, Erno
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917960
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Meetit Oy voi vahvistaa brändiään ja erottautua kilpailijoistaan B2B-markkinassa asiakashankinnan tueksi. Taustalla vaikuttaa B2B-ostokäyttäytymisen digitalisoituminen, jossa brändillä on yhä suurempi merkitys luottamuksen ja kiinnostuksen rakentajana.
Tietopohja perustuu markkinoinnin ja tuotteistamisen kirjallisuuteen ja yrityksen perustajan tiedonantoon. Haastattelu toteutettiin Meetitin perustajan kanssa, ja TikTok-dataa kerättiin LLK Sales Oy:n sisältöjen pohjalta. LLK Sales on suomalainen myyntitoimisto. Kyseinen data koostuu MatKas Media Oy:n tuottamien lyhytvideoiden esitystiedoista, joissa käsitellään myynnin arkea, asiantuntijasisältöjä ja yrittäjävetoista viestintää. Näiden avulla analysoitiin brändin nykytilaa, kilpailijoita ja lyhytvideoiden vaikutusta tunnettuuteen.
Tulokset osoittavat, että brändin johdonmukainen visuaalinen ja sisällöllinen viestintä sekä rohkea lyhytvideomarkkinointi voivat parantaa tunnettuutta ja konversiota erityisesti outbound-myyntiprosessissa. Työssä esitetään konkreettisia kehitysehdotuksia brändin kirkastamiseksi ja asiakashankinnan tehostamiseksi. Meetit tulee tekemään asiakastapauksiin perustuvia lyhytvideoita TikTokiin ja LinkedIniin, joissa esitellään mitattavia tuloksia ja asiakkaiden kokemia hyötyjä.
Tietopohja perustuu markkinoinnin ja tuotteistamisen kirjallisuuteen ja yrityksen perustajan tiedonantoon. Haastattelu toteutettiin Meetitin perustajan kanssa, ja TikTok-dataa kerättiin LLK Sales Oy:n sisältöjen pohjalta. LLK Sales on suomalainen myyntitoimisto. Kyseinen data koostuu MatKas Media Oy:n tuottamien lyhytvideoiden esitystiedoista, joissa käsitellään myynnin arkea, asiantuntijasisältöjä ja yrittäjävetoista viestintää. Näiden avulla analysoitiin brändin nykytilaa, kilpailijoita ja lyhytvideoiden vaikutusta tunnettuuteen.
Tulokset osoittavat, että brändin johdonmukainen visuaalinen ja sisällöllinen viestintä sekä rohkea lyhytvideomarkkinointi voivat parantaa tunnettuutta ja konversiota erityisesti outbound-myyntiprosessissa. Työssä esitetään konkreettisia kehitysehdotuksia brändin kirkastamiseksi ja asiakashankinnan tehostamiseksi. Meetit tulee tekemään asiakastapauksiin perustuvia lyhytvideoita TikTokiin ja LinkedIniin, joissa esitellään mitattavia tuloksia ja asiakkaiden kokemia hyötyjä.