Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Niin gimis on sköne – pala paratiisia: Helsingin saaristo

Peitsalo, Jenni (2025)

 
Avaa tiedosto
Peitsalo_Jenni.pdf (1.926Mt)
Lataukset: 


Peitsalo, Jenni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817599
Tiivistelmä
Vaalea, upottava hiekkaranta, aaltojen muovaamat silokalliot, käppyräiset mäntymetsät ja kohtaamiset peurojen kanssa luontopolulla. Pääkaupunkiseudun saaristo on monipuolinen ja ainutlaatuinen kohde, joka tarjoaa kävijöilleen eksklusiivisen kokemuksen urbaanissa luontoympäristössä. Nopeimmillaan Helsingin keskustan hälinästä pääsee alle vartissa toiseen maailmaan. Helsingin saaristo palvelee monenlaisia kävijöitä ja heidän erilaisia tarpeitaan. Helsingin yli 300 saaren joukosta löytyy pakopaikka niin aktiiviliikkujalle, historian- ja kulttuurin harrastajalle kuin luonnossa rentoutujalle.

Opinnäytetyöni tarkoituksena on tarkastella Helsingin saarissa vierailevien asiakaskokemusta ja sen rakentumista palvelupolun eri kohtaamispisteissä. Tämän lisäksi selvitetään tutkimukseen valittujen saarten vetovoimatekijöitä sekä profiloidaan tyypillinen saarivieras. Tutkimuksen tavoitteena on tarjota tietoa saarivieraiden asiakaskokemuksen kehittämistarpeista ja selkeyttää asiakkaan palvelupolun sujuvuutta.

Saarivierailijan asiakaskokemuksella viitataan siihen, miten matkailija vierailunsa saarikohteessa kokonaisuutena kokee. Saarivieraan asiakaskokemukseen vaikuttavat monet tekijät kuten ennakkoon luodut odotukset, saavutettavuus, tarjottujen palveluiden laatu, ympäristön viihtyisyys, asiakaspalvelun taso, tarjotut aktiviteetit ja paikalliset nähtävyydet. Positiivisen asiakaskokemuksen syntymiseen vaikuttaa ennakko-odotusten täyttyminen tai ylittyminen, jolloin vierailijoilla on mahdollisuus kokea mieleenpainuva saaristoelämys.

Tutkimuksen tietoperustaosiossa käsitellään asiakaskokemuksen syntymisen teoria, Helsingin kaupungin merellisen strategian tavoitteet ja lähimatkailun merkitys matkailualueelle ja matkailijalle. Tämän lisäksi selvitetään saaristomatkailun keskeisimmät vetovoimatekijät ja kestävän matkailun merkitys matkailubisneksessä.

Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena kesällä 2024. Kysely sisälsi avoimia ja suljettuja kysymyksiä. Kyselytutkimuksen avulla etsittiin vastauksia kysymyksiin: 1. Saarivierailijoiden suurimmat syyt vierailuun ja saarten keskeisimmät vetovoimatekijät? 2. Saarivieraiden kokemus palveluiden toimivuudesta ja ympäristön viihtyvyydestä? 3. Mitkä tekijät vaikuttivat onnistuneeseen vierailukokemukseen? 4. Pettymykset saarivierailun aikana? 5. Saarivieraiden kokonaistyytyväisyys ja suositteluhalukkuus?
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste