Käytettävyysvertailu kuva kuvalta animaation teossa : vertailu kahden kaupallisen ja yhden ilmaisen ohjelmiston välillä
Lehtokumpu, Markus (2025)
Lehtokumpu, Markus
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917930
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917930
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin ilmaisella, avoimen lähdekoodin lisenssillä julkaistun Blender-ohjelmiston 2D-animointiominaisuuksia. Blenderiin on kehitetty Grease Pencil -työkalu 2D-animaatioiden tekemiseen. Vertaan ominaisuuksia ja toimintaa kahden kaupallisen animaatio- ohjelmiston kanssa. Valittavissa olisi ollut muitakin ilmaisia ja kaupallisia ohjelmia, mutta valitsin Blenderin lisäksi testattavaksi Toon Boomin ja Mohon. Kokeilin, onnistuisiko ilmaisella Blenderillä vastaaviin tuloksiin pääseminen kuin kaupallisilla ohjelmilla ja millaiset käyttökokemukset kullakin ohjelmistolla on.
Tutkin ja kokeilen kolmen ohjelmiston piirrostyökaluja perinteistä frame by frame animointia varten, jossa jokainen kuva piirretään erikseen. Tutkin ohjelmien käytettävyyttä ja sen muokattavuutta sopivammaksi käyttäjän henkilökohtaisten mieltymysten mukaiseksi.
Tutkin ja kokeilen kolmen ohjelmiston piirrostyökaluja perinteistä frame by frame animointia varten, jossa jokainen kuva piirretään erikseen. Tutkin ohjelmien käytettävyyttä ja sen muokattavuutta sopivammaksi käyttäjän henkilökohtaisten mieltymysten mukaiseksi.
