Engelska som utmaning för artisters positionering och varumärkesbyggande på den finska musikmarknaden
Berger, Joakim (2025)
Berger, Joakim
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817607
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov studerar hur språkval påverkar artisters varumärkesbyggande och positionering på den finska musikmarknaden, med fokus på finska och engelska. Lärdomsprovet studerar användningen av engelska som ett strategiskt val i en marknad där det finska språket dominerar. Syftet med studien är att undersöka vilka möjligheter och utmaningar som byggandet av en artistkarriär på engelska hämtar med sig, samt hur språkvalet påverkar artisters möjligheter att lyckas med varumärkesbyggande och positionering på den finska marknaden. Studien genomfördes som en kvalitativ studie i form av semistrukturerade intervjuer med två artister och två branschprofessionella. Arbetet stöder sig på tidigare forskning kring den finska musikindustrin, varumärkesbyggande och positionering. Resultaten visar att med engelska positioneras man automatisk mer globalt och skapar större möjligheter till internationell framgång, men också att det innebär utmaningar då det kommer till att skapa en lokal karriär och bygga känslomässig koppling till den finska publiken. Valet av språk påverkar inte bara hur publiken uppfattar artisten, utan även hur artister kan positionera sig i media och få tillgång till nätverk och verktyg inom branschen. Resultaten visar att en tydlig och genomtänkt plan, som en del av varumärkesutvecklingen för finska artister som väljer att satsa på engelska, är ytterligt viktig.