Skolhälsovårdarens framtida kompetenser
Blåfield, Victoria (2025)
Blåfield, Victoria
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817688
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817688
Tiivistelmä
Det här lärdomsprovet är en del av Arcadas projekt ” Säkerhet och livslångt lärande”. Temat för arbete är skolhälsovårdarens kompetenser. Syftet med arbetet är att undersöka vilka kompetenser skolhälsovårdarna behöver i dagens läge och vilka kompetenser som är relevanta för framtiden. Avsikten med lärdomsprovet är att väcka intresse för skolhälsovården som arbetsfält och klargöra vilka kompetenser skolhälsovårdaren behöver. Lärdomsprovet utförs som en kvalitativ litteraturstudie med induktiv ansats. Datainsamlingen inkluderar 10 forskningsartiklar som är referentgranskade och publicerade 2019 eller senare och innehåller yrkesgrupperna hälsovårdare eller skolhälsovårdare. Dataanalysen utförs enligt tematisk metod, där 10 koder kan urskiljas ur artiklarna som sorteras så att 3 teman växer fram ur materialet. Resultatet lyfte fram tre centrala kompetenser som hälsovårdaren behöver i framtiden; social kompetens, ledarskaps kompetens samt färdigheter och kunskap som kompetens.