Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Motivaatio sairaanhoitajan AMK-opintoihin monimuotototeutuksessa

Mäkelä, Elviira; Sasi, Emma (2025)

 
Avaa tiedosto
Makela_Sasi.pdf (791.7Kt)
Lataukset: 


Mäkelä, Elviira
Sasi, Emma
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817395
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat sairaanhoitajaopiskelijoiden motivaatioon monimuotokoulutuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää tapoja kehittää koulutusta motivoivammaksi ja tukea opiskelijoiden oppimista ja hyvinvointia. Työ on toteutettu yhteistyössä Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) terveysalan kanssa, ja se tarjoaa tietoa koulutuksen kehittämisen tueksi.
Monimuotototeutus on yhä yleisempi opiskelumuoto terveysalan koulutuksessa, sillä se mahdollistaa opintojen joustavan yhdistämisen työelämään ja muihin arjen velvoitteisiin. Opiskelumotivaation ylläpitäminen on kuitenkin haasteellista itsenäisen opiskelun ja etäopetuksen vuoksi. Motivaatiolla on merkittävä vaikutus oppimiseen, akateemiseen suoriutumiseen ja opiskelijoiden hyvinvointiin. Opinnäytetyössä tarkastellaan opiskelumotivaatiota erilaisten teorioiden näkökulmasta, joissa sisäinen, ulkoinen sekä erilaiset motivaation säätelystrategiat ovat keskeisiä.
Työssä vastataan seuraaviin tutkimuskysymyksiin: “Miten sairaanhoitajaopiskelijoita voitaisiin parhaiten motivoida opintojen aikana?” ja “Mitkä tekijät tukevat opintojen aikana opiskelijoiden oppimista ja hyvinvointia?”
Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena Webropol-alustalla. Kyselyyn osallistui HAMKin monimuotototeutuksessa opiskelevia sairaanhoitajaopiskelijoita (n=71), ja aineisto analysoitiin tilastollisesti. Vastausprosentti oli 22,3 %. Kyselylomake perustui aiempiin tutkimuksiin ja teoriatietoon aiheesta. Tulokset osoittavat, että opiskelijoiden motivaatioon vaikuttavat erityisesti opintojen joustavuus, selkeät opetusjärjestelyt sekä riittävä opettajan tuki ja saavutettavuus. Myös opiskelijayhteisön tuki ja toimivat digitaaliset oppimisvälineet edistävät oppimista ja hyvinvointia.
Monimuotokoulutus tukee opiskelijoiden motivaatiota tarjoamalla joustavuutta ja mahdollisuuden yhdistää opinnot muihin elämänalueisiin. Kehittämisehdotuksena esitetään muun muassa yksilöllisemmän ohjauksen lisäämistä sekä opettajien saavutettavuuden parantamista. Tutkimus tuo esille monimuoto-opiskelun vahvuuden ja kehityskohteet erityisesti sairaanhoitajakoulutuksessa. Tuloksia voidaan hyödyntää HAMKin terveysalan opetuksen kehittämisessä, jotta monimuotototeutus tukisi entistä paremmin opiskelijoiden motivaatiota, oppimista ja hyvinvointia.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste