Alakouluikäisten mielenterveysongelmien tunnistaminen : haastattelututkimus
Suhonen, Nea (2025)
Suhonen, Nea
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817456
Tiivistelmä
Alakouluikäisten mielenterveysongelmien tunnistaminen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa on erityisen tärkeää lapsen tulevaisuuden kannalta. Alakouluikäisten ensimmäisiä mielenterveysongelmia ovat käytöshäiriöt, ja ne voivat alkaa jo todella nuorena. Alakouluikäisten mielenterveysongelmien tunnistaminen ei ole yksinkertaista, sillä lapset ovat kasvavassa iässä, eivätkä uhmaikä ja vastoinkäymisistä johtuva käytös tarkoita mielenterveysongelmia.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ammattilaisten käsitystä alakouluikäisten mielenterveysongelmista ja niiden ennaltaehkäisystä. Tavoitteena oli tuottaa hoitotyöhön ajankohtaista tietoa alakouluikäisten mielenterveysongelmien tunnistamisesta varhaisessa vaiheessa ja kuinka niitä voidaan ennaltaehkäistä. Opinnäytetyöhön käytettiin kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusta. Opinnäytetyöhön haastateltiin neljää alakoulussa työskentelevää terveydenhoitajaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Alakouluikäisten mielenterveysongelmat voidaan huomata joko huoltajan toimesta kotona tai opettajan toimesta koulussa käytöksen tai persoonan muutoksena. Terveydenhoitajilla on tiettyjä mittareita ja kyselyitä, joita käytetään apuna alakouluikäisten mielenterveysongelmien seulonnassa. Mielenterveysongelmat oireilevat lapsilla eri tavoin. Joillain mielenterveysongelmat voivat näkyä poissaoloina koulusta, ihmissuhteiden tai käytöksen muuttumisena. Toisilla ne voivat aiheuttaa fyysisiä oireita, kuten vatsakipua.
Tutkimustulokset ovat hyödyllisiä alakouluikäisten mielenterveysongelmien tutkimisessa ja ensioireiden huomioimisessa ja tunnistamisessa. Lisäksi opinnäytetyöstä saadaan käsitys tämänhetkisistä menetelmistä mielenterveysongelmien tunnistamisessa ja ennaltaehkäisyssä alakouluissa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ammattilaisten käsitystä alakouluikäisten mielenterveysongelmista ja niiden ennaltaehkäisystä. Tavoitteena oli tuottaa hoitotyöhön ajankohtaista tietoa alakouluikäisten mielenterveysongelmien tunnistamisesta varhaisessa vaiheessa ja kuinka niitä voidaan ennaltaehkäistä. Opinnäytetyöhön käytettiin kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusta. Opinnäytetyöhön haastateltiin neljää alakoulussa työskentelevää terveydenhoitajaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Alakouluikäisten mielenterveysongelmat voidaan huomata joko huoltajan toimesta kotona tai opettajan toimesta koulussa käytöksen tai persoonan muutoksena. Terveydenhoitajilla on tiettyjä mittareita ja kyselyitä, joita käytetään apuna alakouluikäisten mielenterveysongelmien seulonnassa. Mielenterveysongelmat oireilevat lapsilla eri tavoin. Joillain mielenterveysongelmat voivat näkyä poissaoloina koulusta, ihmissuhteiden tai käytöksen muuttumisena. Toisilla ne voivat aiheuttaa fyysisiä oireita, kuten vatsakipua.
Tutkimustulokset ovat hyödyllisiä alakouluikäisten mielenterveysongelmien tutkimisessa ja ensioireiden huomioimisessa ja tunnistamisessa. Lisäksi opinnäytetyöstä saadaan käsitys tämänhetkisistä menetelmistä mielenterveysongelmien tunnistamisessa ja ennaltaehkäisyssä alakouluissa.