Toimintamalli teknologiaratkaisujen markkinakatsaukseen ja arviointiin : tuotteistamisen ja palvelumuotoilun menetelmin
Merenluoto, Kristiina (2025)
Merenluoto, Kristiina
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817354
Tiivistelmä
Digitalisaation edetessä teknologiaratkaisut ovat tulleet osaksi hyvinvointialueiden sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta kokonaiskuva käytössä ja tarjolla olevista ratkaisuista on hajanaista. Tiedon hajanaisuuden vuoksi markkinoilla olevista vaihtoehdoista ei ole helposti saatavilla kattavaa ja ajantasaista kuvaa, joka vaikeuttaa teknologiaratkaisujen arviointia ja tiedon hyödyntämistä päätöksenteossa, erityisesti silloin kun halutaan arvioida ratkaisujen soveltuvuutta asiakaskohtaisiin tarpeisiin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää selkeä, modulaarinen ja monistettavissa oleva toimintamalli teknologiaratkaisujen markkinakatsauksen ja arvioinnin tekoon. Toimintamallin tavoitteena oli mahdollistaa systemaattisten ja tasalaatuisten selvitysten toteuttamisen markkinoilla olevista vaihtoehdoista eri asiakastarpeisiin.
Toimintamallin kehitystyössä hyödynnettiin tuotteistamisen ja palvelumuotoilun menetelmiä ja perehdyttiin teknologiaratkaisujen arviointiin vaikuttaviin osa-alueisiin, kuten vaikuttavuuteen, käytettävyyteen, lainsäädäntöön sekä kypsyystasojen arviointiin. Kehitystyön tuloksena rakennettiin vaiheistettu ja modulaarinen toimintamalli markkinakatsausten tekoon. Osana toimintamallin kehitystä luotiin arviointimittaristo teknologiaratkaisujen arviointiin. Mittaristo jakautuu geneerisiin ja modulaarisiin mittareihin. Toimintamallia pilotoitiin konkreettisessa asiakastyössä, jonka perusteella mallia jatkokehitettiin.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi modulaarinen ja monistettavissa oleva toimintamalli, joka sisältää selkeästi jäsennellyn rakenteen, arviointimittariston, raportointia tukevat dokumenttipohjat sekä toimintamallin käyttöön tarvittavan ohjeistuksen. Pilotoinnin perusteella toimintamalli osoittautui hyödylliseksi tilanteissa, joissa asiakkailla ei ole valmista kokonaiskuvaa soveltuvista markkinavaihtoehdoista. Mallia voidaan hyödyntää asiakkaiden tarpeiden ja uusien ratkaisujen kartoittamisessa ja arvioinnissa sekä asiantuntijatyön tukena markkinatiedon jäsentämisessä. As digitalization has progressed, technology solutions have become part of social and health services in wellbeing services counties, but the overall view of the solutions in use and available is fragmented. This scattered information means that a comprehensive and up to date picture of the options available on the market is not easily accessible, making it difficult to evaluate technological solutions and use the information for decision-making, especially when evaluating the suitability of solutions for specific client needs.
The goal of this thesis was to develop a clear, modular and repeatable approach for reviewing and evaluating technology solutions. The goal of the resulting functional model was to enable systematic and consistent analyses of market options for different customer needs.
The model was developed using productization and service design methods and by reviewing the aspects that are relevant for the evaluation of technology solutions, such as effectiveness, usability, regulatory requirements, and maturity assessment.
The outcome of the thesis was a phased and modular model for assessing the market and evaluating technology solutions. As a part of the development of the model, an evaluation matrix was created to evaluate technology solutions. The matrix is divided into generic and modular instruments. The model was piloted in concrete customer work and further improved based on the results.
The result was a modular and repeatable model with clearly structured framework, a set of evaluation metrics, and document templates and guidelines to support reporting. Based on the piloted customer work, the approach proved useful in situations where customers do not have a complete picture of suitable market options. The model can be used to identify and assess customer needs and new solutions, and to support expertise in structuring market information.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää selkeä, modulaarinen ja monistettavissa oleva toimintamalli teknologiaratkaisujen markkinakatsauksen ja arvioinnin tekoon. Toimintamallin tavoitteena oli mahdollistaa systemaattisten ja tasalaatuisten selvitysten toteuttamisen markkinoilla olevista vaihtoehdoista eri asiakastarpeisiin.
Toimintamallin kehitystyössä hyödynnettiin tuotteistamisen ja palvelumuotoilun menetelmiä ja perehdyttiin teknologiaratkaisujen arviointiin vaikuttaviin osa-alueisiin, kuten vaikuttavuuteen, käytettävyyteen, lainsäädäntöön sekä kypsyystasojen arviointiin. Kehitystyön tuloksena rakennettiin vaiheistettu ja modulaarinen toimintamalli markkinakatsausten tekoon. Osana toimintamallin kehitystä luotiin arviointimittaristo teknologiaratkaisujen arviointiin. Mittaristo jakautuu geneerisiin ja modulaarisiin mittareihin. Toimintamallia pilotoitiin konkreettisessa asiakastyössä, jonka perusteella mallia jatkokehitettiin.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi modulaarinen ja monistettavissa oleva toimintamalli, joka sisältää selkeästi jäsennellyn rakenteen, arviointimittariston, raportointia tukevat dokumenttipohjat sekä toimintamallin käyttöön tarvittavan ohjeistuksen. Pilotoinnin perusteella toimintamalli osoittautui hyödylliseksi tilanteissa, joissa asiakkailla ei ole valmista kokonaiskuvaa soveltuvista markkinavaihtoehdoista. Mallia voidaan hyödyntää asiakkaiden tarpeiden ja uusien ratkaisujen kartoittamisessa ja arvioinnissa sekä asiantuntijatyön tukena markkinatiedon jäsentämisessä.
The goal of this thesis was to develop a clear, modular and repeatable approach for reviewing and evaluating technology solutions. The goal of the resulting functional model was to enable systematic and consistent analyses of market options for different customer needs.
The model was developed using productization and service design methods and by reviewing the aspects that are relevant for the evaluation of technology solutions, such as effectiveness, usability, regulatory requirements, and maturity assessment.
The outcome of the thesis was a phased and modular model for assessing the market and evaluating technology solutions. As a part of the development of the model, an evaluation matrix was created to evaluate technology solutions. The matrix is divided into generic and modular instruments. The model was piloted in concrete customer work and further improved based on the results.
The result was a modular and repeatable model with clearly structured framework, a set of evaluation metrics, and document templates and guidelines to support reporting. Based on the piloted customer work, the approach proved useful in situations where customers do not have a complete picture of suitable market options. The model can be used to identify and assess customer needs and new solutions, and to support expertise in structuring market information.
