Rautatiealan operatiivinen tilannekuva
Keränen, Aleksi (2025)
Keränen, Aleksi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716769
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö perehtyy rautatiealan operatiiviseen tilannekuvaan Suomessa. Rataverkon tehokkaan käytön kannalta kaikilla rautatiealan toimijoilla tulisi olla käytössään mahdollisimman realistinen tieto ja käsitys siitä, mitä rataverkolla tapahtuu juuri tällä hetkellä sekä lähitulevaisuudessa. Suomen rautateillä on jo alkanut suuri rakennemuutos, kun Digirata-projekti uudistaa koko turvalaitekannan tulevien vuosien aikana ja mahdolliset uudet ratahankkeet tarkoittavat toteutuessaan entistä suurempia nopeuksia sekä tiheämpää liikennöintiä. Tämän myötä tilannekuvan reaaliaikaisuuden merkitys tulee tulevaisuudessa kasvamaan entisestään, jonka lisäksi myös sen nykytilassa on havaittu haasteita. Eräs merkki tästä on helmikuussa 2024 Kouvolan lähellä Mankalasta alkanut tapahtumaketju, joka aiheutti merkittävän liikennehaitan muutaman päivän ajaksi koko Suomessa. Opinnäytetyön tutkimusongelma on ”Vastaako rautatiealan tilannekuva nykymuodossaan alan toimijoiden tarpeita”? Työn tavoitteena on suorittaa tutkimuksellinen tarvekartoitus eri rautatietoimijoiden tilannekuvaan liittyvistä tietotarpeista sekä sen vaikutuksesta heidän toimintaansa. Näihin asioihin haetaan vastausta tutkimuskysymyksellä: ”Miten rautatiealan operatiivisen tilannekuvan jakamista tulisi kehittää, jotta se vastaisi paremmin alan eri toimijoiden tarpeisiin”?
Opinnäytetyön tilaajana toimii Fintraffic Raide Oy, joka tuottaa rautatieliikenteen ohjauspalvelut Suomen valtion rataverkolla sen ja Väyläviraston välisen palvelusopimuksen mukaisesti. Fintraffic julkaisee vuoden 2025 aikana operatiivista tilannekuvaa välittävän OPTI-käyttöliittymän, jonka tarkoituksena on vastata entistä paremmin rataverkon käyttäjien tietotarpeisiin. Opinnäytetyön tutkimusaineisto on kerätty pääosin henkilöhaastattelujen kautta, joihin osallistui yhteensä 19 rautatiealan ammattilaista erilaisista työtehtävistä. Näiden haastattelujen kautta kerättiin mm. rautatietoimijoiden tilannekuvaan liittyviä tietotarpeita sekä niiden vaikutusta heidän toimintaansa. Tutkimuksesta saadun tiedon avulla on mahdollista tiivistää alan toimijoiden välistä yhteistyötä sekä parantaa välitettävän tilannekuvan eheyttä, selkeyttä ja reaaliaikaisuutta. Tämän lisäksi Fintraffic voi käyttää saatuja tuloksia tilannekuvan välittämiseen liittyvässä kehitystyössään.
Haastatteluista selvisi, että rautatiealan toimijat pystyvät muodostamaan tilannekuvaa nykyisistä tietolähteistään varsin hyvin. Myös Fintraffic Raide Oy:n panokseen tilannekuvan tuottajaroolissa oltiin tyytyväisiä ja yhtiön välittämää tietoa pidetään alan ammattilaisten keskuudessa erittäin luotettavana. Lisäksi vielä kehitysvaiheessa oleva OPTI-käyttöliittymä nähtiin tervetulleena lisänä yhtiön nykyisiin palveluihin. Myös kehityskohteita löytyi ja vastausten perusteella alan suurimpana ongelmana tilannekuvan muodostamisen suhteen pidetään tiedon pirstaloitumista. Yleisesti ottaen tietoa on jaossa paljon, mutta sitä on etsittävä monesta eri lähteestä tai järjestelmästä. Silti haastateltavat olivat varsin yksimielisiä siitä, että erilaista tilannetietoa rataverkolta tulisi olla vastaisuudessakin tarjolla runsaasti ja vastaanottajan omalle vastuulle jäisi se, minkä hän kokee oman työnsä kannalta tärkeäksi.
Opinnäytetyön tilaajana toimii Fintraffic Raide Oy, joka tuottaa rautatieliikenteen ohjauspalvelut Suomen valtion rataverkolla sen ja Väyläviraston välisen palvelusopimuksen mukaisesti. Fintraffic julkaisee vuoden 2025 aikana operatiivista tilannekuvaa välittävän OPTI-käyttöliittymän, jonka tarkoituksena on vastata entistä paremmin rataverkon käyttäjien tietotarpeisiin. Opinnäytetyön tutkimusaineisto on kerätty pääosin henkilöhaastattelujen kautta, joihin osallistui yhteensä 19 rautatiealan ammattilaista erilaisista työtehtävistä. Näiden haastattelujen kautta kerättiin mm. rautatietoimijoiden tilannekuvaan liittyviä tietotarpeita sekä niiden vaikutusta heidän toimintaansa. Tutkimuksesta saadun tiedon avulla on mahdollista tiivistää alan toimijoiden välistä yhteistyötä sekä parantaa välitettävän tilannekuvan eheyttä, selkeyttä ja reaaliaikaisuutta. Tämän lisäksi Fintraffic voi käyttää saatuja tuloksia tilannekuvan välittämiseen liittyvässä kehitystyössään.
Haastatteluista selvisi, että rautatiealan toimijat pystyvät muodostamaan tilannekuvaa nykyisistä tietolähteistään varsin hyvin. Myös Fintraffic Raide Oy:n panokseen tilannekuvan tuottajaroolissa oltiin tyytyväisiä ja yhtiön välittämää tietoa pidetään alan ammattilaisten keskuudessa erittäin luotettavana. Lisäksi vielä kehitysvaiheessa oleva OPTI-käyttöliittymä nähtiin tervetulleena lisänä yhtiön nykyisiin palveluihin. Myös kehityskohteita löytyi ja vastausten perusteella alan suurimpana ongelmana tilannekuvan muodostamisen suhteen pidetään tiedon pirstaloitumista. Yleisesti ottaen tietoa on jaossa paljon, mutta sitä on etsittävä monesta eri lähteestä tai järjestelmästä. Silti haastateltavat olivat varsin yksimielisiä siitä, että erilaista tilannetietoa rataverkolta tulisi olla vastaisuudessakin tarjolla runsaasti ja vastaanottajan omalle vastuulle jäisi se, minkä hän kokee oman työnsä kannalta tärkeäksi.